دلو 02, 1396 18:59 Asia/Kabul

جشنواره بین المللی فارابی از جشنواره های معتبر جهانی است که آیت الله العظمی محسنی از افغانستان در نهمین دوره جایزه این جشنواره به عنوان پژوهشگر برتر برگزیده شد

کارشناس و پژوهشگر افغان گفت: جشنواره بین المللی فارابی از جشنواره های معتبر جهانی است که آیت الله العظمی محسنی از افغانستان در نهمین دوره جایزه این جشنواره به عنوان پژوهشگر برتر برگزیده شد.

سید محمد حسین هادی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در این رابطه گفت: جشنواره بین المللی فارابی برای تولید علم، ایجاد انگیزه و پیشرفت تمدن اسلامی تلاش می کند و دو سازمان بین المللی یونسکو (UNESCO) و آیسسکو  (ISESCO)هم با آن همکاری می کنند.

وی یادآور شد که آیت الله العظمی محسنی در سال 1386 هم به عنوان آکادمیسین جمهوری اسلامی افغانستان انتخاب شده بود که به عنوان بالاترین درجه علمی محسوب می شود.    

به گفته هادی آیت الله العظمی محسنی بیش از 140 اثر در بحث کلام، فلسفه، سیاست، حدیث، فقه و اخلاق دارد که به عنوان برخی از آثار ایشان می توان از معجم الاحادیث المعتبره، حدودالشریعه، توضیح المسایل سیاسی، الفقه المسایل الطبیه، توضیح المسایل جنگی، فواید دین در زندگی، متافیزیک و صراط الحق نام برد.

این پژوهشگر افغان عنوان کرد: جشنواره های علمی-پژوهشی از یکسو باعث ایجاد انگیزه می شود و از سوی دیگر تلاش صورت می گیرد که پژوهشگران به سمت تولید علم سوق داده شوند. در جشنواره فارابی هم پژوهشگران و محققین مطرح جهان اسلام تلاش می کنند، شرکت کنند که در جشنواره امسال که پیشتر برگزار شد آیت الله محسنی به عنوان پژوهشگر برتر سال انتخاب شد و از سوی ریاست جمهوری اسلامی ایران، سازمان های یونسکو و آیسسکو  لوح تقدیر دریافت کرد.

وی در رابطه با وضعیت کارهای پژوهشی در داخل افغانستان هم گفت: از چند سال قبل و آغاز تاسیس دانشگاه های خصوصی در افغانستان خلاء های پژوهشی تا حدودی پر شده اما از آنجا که دامنه علم گسترده است هنوز جای کار بسیار دارد، برگزاری جشنواره های پژوهشی و ترغیب پژوهشگران افغان به انجام کارهای تحقیقاتی و پژوهشی هم می تواند به پیشرفت در این عرصه کمک کند.   

گفتنی است: آیت الله شیخ محمد آصف محسنی در نهمین دوره جایزه بین المللی فارابی در بخش تحقیقات انسانی و اسلامی به عنوان پژوهشگر برتر برگزیده و از طرف یونسکو (UNESCO) و آیسسکو (ISESCO)  و ریاست جمهوری اسلامی ایران مورد تقدیر قرار گرفت.
مراسم اختتامیه نهمین جشنواره بین‌المللی فارابی روز یکشنبه ۲۴ جدی در سالن اجلاس سران برگزار و از ۴۱ اثر برگزیده تقدیر شد که ۶ اثر مربوط به پژوهشگران بین‌المللی از جمله افغانستان بود.

 

کلیدواژه