دور شدن تدریجی کویت از عربستان؛ کویت قطری دیگر
(last modified 1396-11-04T05:24:04+00:00 )
دلو 04, 1396 09:54 Asia/Kabul
  • دور شدن تدریجی کویت از عربستان؛ کویت قطری دیگر

«ترکی آل شیخ»، رئیس کل ورزش و از افراد نزدیک به محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی با انتقاد از سفر «خالد الروضان»، وزیر صنایع، تجارت و وزیر امور جوانان کویت به دوحه، وی را «مزدور» توصیف کرد.

بحران در شورای همکاری خلیج فارس از پنجم ژوئن 2017 آغاز شد. با گذشت حدود 8 ماه از این بحران، به نظر می رسد قطب بندی در درون شورای همکاری خلیج فارس در حال تقویت شدن است. روابط کویت و عربستان سعودی نیز روند مطلوبی را طی نمی کند. علت این موضوع مربوط به نوع نگاه ریاض به اعضای شورای همکاری خلیج فارس باز می گردد.

دولت عربستان سعودی که نگاه «سلسله مراتبی و بالا به پائین» در شورای همکاری خلیج فارس دارد، انتظار دارد که در هر تنشی در چارچوب این شورا که یک پای آن عربستان باشد، سایر اعضاء جانب ریاض را بگیرند. «مزدور» خواندن «خالد الروضان» توسط «ترکی آل شیخ» نیز در راستای همین نگاه است. «الروضان» شنبه گذشته در رأس هیئتی به دوحه سفر و با شیخ تمیم، امیر قطر دیدار و گفتگو  و از امیر قطر به دلیل کمک به ورزش کویت و کمک به رفع تعلیق فوتبال کویت توسط فدراسیون جهانی فوتبال تشکر کرد. انتظار عربستان سعودی این است که کویت و عمان نیز مانند بحرین و امارات رفتار کنند و علیه قطر با ریاض همسو شوند.

این در حالی است که دولت کویت در تنش درون عربی ضمن اتخاذ سیاست «بی طرفی»، میانجی گری برای حل این تنش را در پیش گرفت. (فایل صوتی 1 - سی ان بی سی (9:19 AM ET Fri, 23 June 2017)) دولت کویت پیش از برگزاری نشست دسامبر 2017 سران شورای همکاری خلیج فارس در کویت تلاش زیادی انجام داد به خصوص میان ریاض و دوحه میانجی گری کند، اما در حالی که دولت دوحه به این میانجی گری پاسخ مثبت داد، دولت ریاض در راستای نگاه «سلسله مراتبی» به اعضای شورای همکاری خلیج فارس، میانجی گری کویت را نپذیرفت. در همین راستا، «جمیل الذیابی»، سردبیر روزنامه سعودی عکاظ از میانجی گری کویت در تنش کشورهای عربی با قطر انتقاد کرد. «الذیانی» میانجی گری کویت در این تنش را «خنثی بودن» نامید و برای انتقاد از این سیاست، جنگ صدام علیه کویت و حمایت عربستان سعودی از کویت در این جنگ را یادآور شد. 

انتقاد «ترکی آل شیخ» از «خالد الروضان» و همچنین انتقاد سردبیر روزنامه سعودی عکاظ از رویکرد میانجی گرایانه کویت در تنش درون عربی سبب بروز جنگ رسانه ای میان کویت و عربستان به خصوص در فضای شبکه های اجتماعی شد. فعالان کویتی شبکه های اجتماعی به شدت علیه این الگوهای رفتاری عربستان سعودی موضع گیری کردند. به نظر می رسد که کویت بتدریج در حال فاصله گرفتن از ریاض و نزدیک شدن به دوحه در تنش درون عربی است. نزدیکی کویت به قطر می تواند شکست ریاض در تنش درون عربی با قطر را تکمیل کند. ( فایل صوتی 2 - عادل عبدالغفار:    ان بی سی،Jun 6, 2017)

موضوع مهم این است که همزمان با دور شدن تدریجی کویت از ریاض، کویت در حال تقویت روابط خود با دیگر کشورهای عربی است. سفر روز سه شنبه (23 ژانویه) «میشل عون»، رئیس جمهوری لبنان به کویت نیز در همین راستا قرار دارد.