امریکا صلح در منطقه را به معنای شکست خود می داند به همین دلیل به دنبال ادامه جنگ است
(last modified 1396-11-10T13:15:08+00:00 )
دلو 10, 1396 17:45 Asia/Kabul

امریکا صلح در منطقه را به معنای شکست خود می داند به همین دلیل به هیچ عنوان خلاف آنچه ادعا می کند به دنبال صلح و امنیت در افغانستان و منطقه نیست

کارشناس و پژوهشگر افغان تاکید کرد: امریکا صلح در منطقه را به معنای شکست خود می داند به همین دلیل به هیچ عنوان خلاف آنچه ادعا می کند به دنبال صلح و امنیت در افغانستان و منطقه نیست.

وحید مژده در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری گفت: امریکا صلح در منطقه را به نفع رقیبان خود می داند از اینرو در پی آن است که جنگ و ناامنی در منطقه ادامه داشته باشد، نه اینکه قرار باشد از جنگ به عنوان راهی برای رسیدن به صلح استفاده شود.

وی افزود: جنگ و درگیری در افغانستان از حدود چهل سال قبل تاکنون ادامه دارد و تجربه ثابت کرده که از راه جنگ دست یافتن به صلح و امنیت امکان پذیر نیست، اینکه اکنون امریکایی ها می گویند دیگر با طالبان گفت و گو نمی کنیم و می خواهیم از راه جنگ آنان را شکست دهیم هم به جایی نمی رسد و مردم افغانستان را دچار ناامیدی می کند.

این پژوهشگر سیاسی عنوان کرد: این مردم در انتظار صلح و امنیت هستند و اینکه رهبران آن ها به فکرشان باشند که البته چنین نیست، از سوی دیگر خارجی ها به بهانه سرکوب طالبان خانه های مردم را بمباران می کنند و طالبان هم به دنبال آن هستند که فشارها بر دولت کابل را بیشتر کنند تا در نتیجه از بمباران ها جلوگیری شود. در هر صورت چه در حملات خارجی ها و چه در حملات طالبان این مردم غیرنظامی هستند که قربانی می شوند.

مژده یادآور شد زمانی که استراتژی جدید امریکا در مورد مبارزه با تروریزم اعلام شد افرادی که واقع بینانه به مسایل نگاه می کردند، اشاره کردند که این استراتژی برای پیروزی در جنگ نیست بلکه برای جلوگیری از شکست امریکا است. امریکا بر این باور است که دستیابی افغانستان به صلح به معنای شکست خودش است.

وی بیان کرد از سوی دیگر وقتی رئیس جمهور غنی خط و نشان می کشد و می گوید که می خواهد از راه جنگ پیروز شود، دیگر نمی تواند از صلح حرف بزند در غیر اینصورت به این معنا است که استراتژی جنگ شکست خورده است.

به گفته مژده اما برنامه های بزرگی که در منطقه در جریان است بر هیچ کس پوشیده نیست و با روی کار آمدن دونالد ترامپ البته پرده از روی این مسایل و اهداف امریکا برداشته شده است. امریکا به دنبال آن است که نگذارد روسیه و چین از  خودش پیشی بگیرند. استراتژی امریکا این است که همواره در همه عرصه ها در مقام اول و ابرقدرت باشد.

وی اضافه کرد: از اینرو نه تنها در افغانستان بلکه در سایر نقاط دنیا هم شاهد صلح نخواهیم بود زیرا امریکایی ها صلح در منطقه را به نفع کشورهای رقیب خود مانند چین، روسیه، ایران و کشورهایی می دانند که منافع و تسلط امریکا را به چالش کشیده اند.

 

کلیدواژه