دلو 11, 1396 14:14 Asia/Kabul
  • درخواست عطا محمد نور از رئیس جمهوری افغانستان

رئیس اجرایی حزب «جمعیت اسلامی افغانستان» از محمد اشرف غنی رییس جمهوری این کشور خواست،گفت وگو ها با این حزب را از سرگیرد .

«عطامحمد نور» در میان هواداران خود خطاب به «اشرف غنی» گفت،  اگر گفت‌وگوها بین ریاست جمهوری و  حزب جمعیت اسلامی افغانستان از سرگرفته نشودهواداران وی و حزب تظاهرات خواهند کرد .

عطا محمد نور افزود، براساس توافقی که به تشکیل دولت وحدت ملی افغانستان منجر شد ، حزب جمعیت اسلامی 50 درصد از کرسی‌های دولت را باید در اختیار داشته باشد بنابراین رئیس جمهوری این کشور صلاحیت برکناری وی را ندارد.

 عطا محمد نورحدود یک ماه و نیم پیش از سوی اشرف غنی از استانداری بلخ برکنار شد اما تاکنون کناره‌گیری نکرده است.

عطا محمد نور پیش ازاین تاکید کرده بود  تا زمانی که مذاکرات این حزب با دولت افغانستان نتیجه ندهد، از استانداری بلخ کناره‌گیری نخواهد کرد.

درخواست عطا محمد نورازرئیس جمهوری افغانستان درباره از سرگیری گفتگوها با حزب جمعیت اسلامی نشان می دهد که اعضای ارشد این حزب از رویکرد اشرف غنی در قبال حزب جمعیت اسلامی ناراضی هستند.

پیش از این حزب جمعیت اسلامی موافقت با کناررفتن عطا محمد نور از استانداری بلخ را به نتیجه بخش بودن گفتگوها با رئیس جمهوری افغانستان مشروط کرده بود.

اگرچه مطالبات این حزب از اشرف غنی به رسانه ها درز نکرده است،اما برخی محافل خبری در افغانستان انتصاب عطا محمد نور در سمتی جدید دستکم همتراز با پست استانداری  را مهمترین خواسته حزب جمعیت اسلامی از رئیس جمهوری این کشورمی دانند.

درخواست عطا محمد نور از اشرف غنی برای از سرگیری مذاکرات با حزب جمعیت اسلامی حاکی ازآنست که رئیس جمهوری افغانستان،حاضر به پذیرش مطالبات این حزب نیست و متوقف کردن گفتگوها هم نشانه ای از این رویکرد اشرف غنی است.

هشدارعطا محمد نور درباره شروع تظاهرات ضد دولتی در افغانستان با ادامه توقف گفتگوهای اشرف غنی با حزب جمعیت اسلامی بیانگر آنست که فشارهای هفته های اخیر این حزب بررئیس جمهوری این کشور بی نتیجه بوده وگزینه نهایی برای وادار کردن وی به خیابان آوردن هواداران این گروه  سیاسی است.

 درچنین شرایطی حزب جمعیت اسلامی تلاش دارد با خارج کردن مناقشه با اشرف غنی درخصوص مسئله برکناری عطا محمد نورازاستانداری بلخ به مسئله مخدوش شدن توافقنامه تشکیل دولت وحدت ملی  پس از بی رغبتی رئیس جمهوری افغانستان به ادامه مذاکرات،وی در مواجهه با این توافقنامه قرار دهد که هر گونه تهدید آن می تواند موجب بی ثباتی سیاسی در این کشور بشود که قطعا مردم،شخصیتها و گروه های دیگر سیاسی اشرف غنی  را از خروج از مفاد این توافقنامه برحذر خواهند داشت.

احمد سعیدی کارشناس مسائل سیاسی در افغانستان گفته است،دولت وحدت ملی براساس یک توافق سیاسی تشکیل شده است بنا براین صدور فرمان برکناری عطامحمد نور از سوی رئیس جمهوری افغانستان می‌تواند مشکل آفرین شود. 

بنابراین،گام بعدی حزب جمعیت اسلامی در وادار کردن اشرف غنی به پذیرش خواسته های این حزب تبلیغ و هشدار درباره برهم خوردن بنیان های  توافقنامه تشکیل دولت وحدت ملی و برانگیخته کردن حساسیت سایر احزاب و مردم  ناشی از رویکرد غیر تعاملی رئیس جمهوری افغانستان با این حزب است که طبق این توافقنامه در نیمی از قدرت اجرایی باید سهیم باشد.