رهبری خردمند و واحد و آگاهی و یکپارچگی مردم؛ از دلایل اصلی پیروزی انقلاب اسلامی ایران
(last modified 1396-11-12T10:54:23+00:00 )
دلو 12, 1396 15:24 Asia/Kabul

رهبری خردمند و واحد و آگاهی و یکپارچگی مردم ایران از دلایل اصلی پیروزی انقلاب اسلامی ایران بود

کارشناس و فعال سیاسی-فرهنگی افغان رهبری خردمند و واحد و آگاهی و یکپارچگی مردم ایران را از دلایل اصلی پیروزی انقلاب اسلامی ایران دانست.

حجت الاسلام والمسلمین محمد مختاری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری ضمن تبریک فرا رسیدن سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران اظهار داشت: در ارتباط با انقلاب اسلامی ایران و پیروزی آن نکات با اهمیتی وجود دارد که می توانند به عنوان الگو برای کشورهای دیگر استفاده شوند.

وی تصریح کرد: مهمترین این نکات محوریت رهبری و جایگاه عالمان دینی، فقها و بخصوص بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) است که قبل از آنکه رهبر سیاسی باشد رهبر دینی و مذهبی، یک مرجع تقلید و مجتهد مسلم بود و از این لحاظ جایگاه ویژه ای در دل ملت مسلمان ایران داشت.

به گفته این صاحبنظر افغان حضور امام خمینی (ره) در کانون انقلاب سبب شد که توده های میلیونی مردم به دنبال روحانیت و امام  (ره) انقلاب را آغاز کنند، یکی از رازهای موفقیت ملت ایران در برابر رژیم شاهنشاهی داشتن یک رهبر واجدالشرایط و شخصیتی بود که از جهات مختلف توانایی لازم را برای سکان داری، هدایت و رهبری انقلاب داشت.

مختاری عنوان کرد: نکته دیگر آگاهی و خرد جمعی بود که مردم مسلمان ایران از آگاهی خاصی برخوردار بودند و توانستند شرایط را درک کنند و با توجه به شرایط موجود با محوریت علمای دینی و مخصوصاً امام خمینی (ره) انقلاب را به سرانجام برسانند که می تواند برای کشورهای دیگر الگو باشد.

وی اضافه کرد: اگر انقلاب افغانستان به نتایج مطلوب نرسید و جنگ و درگیری همچنان ادامه دارد به خاطر به خاطر شرایط فرهنگی خاص آن زمان و نبود رهبری واحد بود که نتوانستند از شرایط پیش آمده استفاده درست کنند و سبب شد انقلاب و جهادی که با قداست خاصی آغاز شده بود به سرانجام مطلوب نرسد.

 

کلیدواژه