تغییر و تحول خاصی در روابط افغانستان و پاکستان طی روزهای اخیر رخ نداده است
(last modified Mon, 05 Feb 2018 14:39:05 GMT )
دلو 16, 1396 19:09 Asia/Kabul

تغییر و تحول خاصی در روابط افغانستان و پاکستان طی روزهای اخیر صورت نگرفته و فقط نشست هایی بین مقامات دو کشور انجام شده است

کارشناس و پژوهشگر سیاسی افغان گفت: تغییر و تحول خاصی در روابط افغانستان و پاکستان طی روزهای اخیر صورت نگرفته و فقط نشست هایی بین مقامات دو کشور انجام شده است.

وحید مژده در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: طی روزهای گذشته سفرهایی بین مقامات افغان و پاکستانی انجام شده و نشست هایی صورت گرفته و افرادی که آگاهی کامل از قضایا ندارند گمان می کنند که تحول بزرگی اتفاق افتاده است.

وی افزود: قضیه از آنجا آغاز شد که پس از انفجارهای خونین در کابل هیاتی از جانب افغانستان با برخی اسناد که ثابت می کرد انفجارهایی که در افغانستان صورت گرفته در پاکستان سازماندهی شده، به پاکستان رفت، این هیات شامل ویس برمک وزیر داخله و معصوم استانکزی رئیس اداره امنیت ملی بود که در بازگشت اعلام کردند مقامات پاکستانی پذیرفته اند که عملیات و انفجارها در پاکستان سازماندهی شده اما سپس مقامات پاکستانی این مساله را رد و اعلام کردند که چنین چیزی نگفته اند.

به گفته این کارشناس سیاسی از سوی دیگر اعضای هیات افغان اعلام کردند که یک هیات پاکستانی برای صحبت در همین زمینه به کابل سفر می کند، اما وقتی هیات پاکستانی به کابل آمد اعضای آن گفتند که سفرشان ارتباطی با سفر هیات افغان به اسلام آباد ندارد و در راستای دیدارهای معمول مسوولان وزارت خارجه دو کشور است.

مژده عنوان کرد: پاکستانی ها در یک حرکت دیگر بیست و هفت نفر را به دولت افغانستان تحویل دادند و گفتند که جزء گروه طالبان هستند و با شبکه حقانی ارتباط داشته اند اما دولت کابل پس از بررسی اعلام کرد که آن ها افراد مهاجران عادی افغان بوده اند که توسط پلیس پاکستان دستگیر شده بودند.

این کارشناس افغان تصریح کرد: با این اوصاف، خلاف تصور برخی تحول قابل توجهی در روابط دو کشور افغانستان و پاکستان اتفاق نیفتاده و فقط سفرهایی صورت می گیرد تا روابط از حالت پرتنش و سردی که تاکنون بوده خارج شود.

مژده یادآور شد که دولت افغانستان بارها مساله دخالت پاکستان در ناامنی های این کشور را مطرح کرده و انتظارش از جامعه جهانی و امریکا این بوده تا بر اساس تعهداتی که داشته اند بر پاکستان فشار بیاورند اما امریکا توجهی به این مساله نداشته است.

وی اضافه کرد: در این اواخر صحبت هایی از اعمال فشار امریکا بر پاکستان وجود داشته اما تاثیر این فشارها بر پاکستان هنوز مشخص نیست.

 

کلیدواژه