در صورت اجرای توافقنامه حکومت وحدت ملی افغانستان بسیاری از مشکلات کنونی وجود نداشت
(last modified 1396-11-17T06:22:14+00:00 )
دلو 17, 1396 10:52 Asia/Kabul

در صورتی که مفاد توافقنامه سیاسی تشکیل حکومت وحدت ملی افغانستان اجرا می شد بسیاری از مشکلات کنونی در این کشور وجود نداشت

کارشناس سیاسی و فعال رسانه ای افغان گفت: در صورتی که مفاد توافقنامه سیاسی تشکیل حکومت وحدت ملی افغانستان اجرا می شد بسیاری از مشکلات کنونی در این کشور وجود نداشت.

صدیق الله توحیدی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به انتقاد عبدالله عبدالله رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی از عملی نشدن توافقنامه تشکیل این حکومت و انحصارگرایی محمد اشرف غنی اظهار داشت: بحث عدم مشروعیت همواره سران حکومت وحدت ملی را رنج داده و اگر مفاد توافقنامه اجرا می شد بخشی از عدم مشروعیت حکومت هم از بین می رفت.

عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان پیشتر با انتقاد از اجرایی نشدن توافقنامه گفت: محمد اشرف غنی رییس جمهوری قدرت را در انحصار خود گرفته است و به اجرای توافقنامه سیاسی در این کشورپایبند نیست و چنین رویکردی تنها نفاق و دشمنی بین گروه ها و احزاب را افزایش داده است.

توحیدی عنوان کرد: محمد اشرف غنی بر اساس توافقنامه سیاسی حکومت وحدت ملی به عنوان رئیس جمهور اعلام شد اما این توافقنامه به هیچ وجه نمی تواند نیاز مشروعیت ریاست جمهوری را تامین کند از این رو معمولاً سعی می کند از کنار آن عبور و خود را رئیس جمهور منتخب معرفی کند.

وی تصریح کرد: آقای غنی می خواست به عنوان یک رئیس جمهور منتخب قاطعانه عمل کند و در برخی موارد مانند مبارزه با فساد اداری مخصوصاً در روزهای آغازین کار حکومت وحدت ملی تلاش هایی در این زمینه انجام داد و امیدواری هایی را بوجود آورد که این قاطعیت ادامه خواهد یافت اما چنین نشد.

به گفته این فعال رسانه ای افغان آهسته آهسته ناکارآمدی افراد منسوب به نظام، وزیران و دیگر مقامات، حکومت را بیشتر تضعیف کرد، از یکسو توافقنامه سیاسی عملی نشد و از سوی دیگر بنیان حکومت تضعیف شد و این سبب شده که عبدالله عبدالله رئیس اجرایی هم از وضعیت موجود شکایت داشته باشد.

توحیدی افزود: اگر توافقنامه سیاسی عملی می شد، بخشی از عدم مشروعیت حکومت از بین رفته بود مثلاً انتخابات پارلمانی برگزار می شد و نمایندگان منتخب مردم بخشی از نظام را تشکیل می دادند، وزیرانی هم که از پارلمان رای اعتماد می گرفتند مشروعیت لازم را داشتند و با گذشت دو سال زمینه برگزاری لویه جرگه قانون اساسی فراهم می شد، برخی مواد مشکل ساز قانون اساسی تعدیل و به این ترتیب بنیان های نظام مستحکم می شد.

وی با اشاره به برخی انتقادات که متوجه رئیس اجرایی به خاطر کم توجهی به اجرای مفاد توافقنامه حکومت وحدت ملی است نیز گفت: رئیس جمهور غنی اختیارات لازم بر اساس این توافقنامه را به رئیس اجرایی منتقل نکرده و این سبب شده که در بسیاری موارد پیشنهادات وی جنبه عملی پیدا نکند، این مسایل هم باعث شده که تیم ریاست جمهوری به عنوان تیم برتر شناخته شود و وجود دو تیم برتر و غیر برتر نظام را تضعیف کرده است.

 

کلیدواژه