هشدار سید حسن نصرالله در باره سیطره جویی های آمریکا و اسرائیل بر منابع نفتی خاورمیانه
(last modified 1396-11-28T10:50:35+00:00 )
دلو 28, 1396 15:20 Asia/Kabul
  • هشدار سید حسن نصرالله در باره سیطره جویی های آمریکا و اسرائیل بر منابع نفتی خاورمیانه

دبیر کل حزب‌ الله لبنان درباره اختلافات مرزی این کشور با رژیم صهیونیستی و کشمکش بر سر منابع نفتی و گازی در آب‌های منطقه‌ای گفت، کل منطقه در کانون جنگ نفتی و گازی قرار گرفته است.

"سید حسن نصرالله" ، دبیر کل حزب‌ الله لبنان  روز  جمعه در مراسم گرامیداشت سران شهید حزب‌ الله در بیروت درباره دور جدید سیطره جویی های رژیم ها و قدرتهای سله جو بر منابع منطقه از جمله منابع انرژی در سوریه و لبنان هشدار داد . وی خاطرنشان کرد که  اکنون آمریکا در حال اداره جنگ نفتی و گازی در منطقه است .

منطقه خاورمیانه به دلیل جایگاه ویژه استراتژیک و برخورداری از منابع غنی همواره هدف سیاست‌های مغرضانه قدرتهای سلطه‌جو قرار داشته و در معرض توطئه‌های مختلف بوده است. از جمله این توطئه ها طرح توطئه آمیز خاورمیانه جدید آمریکا با محوریت تامین امنیت اسرائیل و تسلط بر منابع انرژی منطقه است. در چارچوب این تحلیل در خصوص تداوم تحرکات نظامی آمریکا در سوریه باید گفت که با  وجود شکست داعش در سوریه خطر اشغال بخش هایی از این کشور توسط آمریکا وجود دارد زیرا مهمترین چاههای نفت و گاز سوریه در شرق فرات قرار دارد. 

فیل باتلر ،  یک تحلیل گر مسائل ژئوپلتیک ادامه حضور آمریکا در سوریه را به خاطر سیطره بر نفت این کشور و کنترل خطوط انتقال نفت و نه صرفا مسائل امنیتی دانست.  فیل باتلر تاکید کرد که آمریکا از ابتدا با به چالش کشیدن سوریه   به دنبال تسلط بر منابع انرژی بوده است و اگر کشورها به این خواسته تن ندهند باید هزینه درگیر شدن در جنگ های نیابتی را بپردازند. 

 بحران در روابط چند کشور خلیج فارس نیز که پس از سفر تفرقه افکنانه ترامپ به منطقه خاومیانه کلید خورد نیز به دلیل توطئه های آمریکا و برخی از حکام عربی برای سیطره بر گاز قطر صورت گرفته است . با توجه به این مسائل می توان گفت که آمریکا در پشت پرده اداره جنگ نفتی و گازی در منطقه است.

 در این زمینه دولت ترامپ، عراق را نیز همانند میادین نفتی می‌بیند  و با ایجاد پایگاه های متعدد نظامی درصدد سیطره  خود بر مناطق نفتی عراق است . این در حالی است که در روزهای اخیر شاهد تحرکات اسرائیل برای تسلط بر منابع نفتی لبنان در قلمروی دریایی آن هستیم و آمریکا درصدد است با به اصطلاح مداخله میانجیگرانه برای حل اختلافات مرزی لبنان با رژیم صهیونیستی  با فضاسازی زمینه پیشبرد مطامع آمریکا و اسرائیل در لبنان را فراهم کند. 

"آویگدور لیبرمن" ، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی مدعی شده است که بلوک نهم نفت و گاز لبنان در دریای مدیترانه متعلق به این رژیم است. ادعایی که مخالفت گسترده مقام های لبنانی را در چند روز گذشته در  پی داشت. در این میان آمریکا در جریان دیدار «رکس تیلرسون» ، وزیر خارجه  از بیروت، پیشنهادی را برای حل این اختلاف ارائه کرد. 

گفته  می شود این پیشنهاد بر اساس الگوی موسوم به طرح «فردریک هوف» است که چند سال پیش ارائه شده بود. بر اساس این طرح ، آمریکا پیشنهاد داده که 60 درصد از منابع نفتی در بلوک نهم در اختیار لبنان و 40 درصد بقیه سهم اسرائیل باشد. اما لبنانی ها اعلام کرده اند که با طرح ارائه شده از سوی آمریکایی ها مخالفت کرده اند و تاکید داشته اند که مقتدرانه در برابر توطئه های اسرائیل و آمریکا علیه لبنان خواهند ایستاد. 

کلیدواژه