سازمان ملل به تعهدات و وظایف خود در قبال مهاجران افغان عمل نکرده است
(last modified 1396-11-28T11:23:08+00:00 )
دلو 28, 1396 15:53 Asia/Kabul
  • سازمان ملل به تعهدات و وظایف خود در قبال مهاجران افغان عمل نکرده است

اخراج یکباره مهاجران افغان از پاکستان مشکل ساز است، سازمان ملل به تعهدات خود در قبال بازگشت آبرومندانه مهاجران عمل نکرده است

استاد دانشگاه کابل گفت: اخراج یکباره مهاجران افغان از پاکستان، برای حکومت افغانستان مشکل جدی ایجاد می کند این در حالی است که بازگشت آبرومندانه مهاجران به افغانستان هم از تعهدات اصلی نمایندگی سازمان ملل در افغانستان بود که به آن عمل نشده است.

احمد ضیاء رفعت در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به ابراز نگرانی "توبی لنزر" معاون نمایندگی سازمان ملل در افغانستان از تنش روز افزون کابل و اسلام‌ آباد و کمبود منابع و امکانات در افغانستان در خصوص اخراج مهاجران افغانستانی از پاکستان اظهار داشت: کمبود امکانات و منابع کوتاهی سازمان ملل در انجام تعهداتش را نشان می دهد.

رفعت یادآور شد سازمان ملل باید با فراهم کردن سهولت های تشویق کننده برای مهاجران بازگشت کننده به افغانستان زمینه های بازگشت آبرومندانه مهاجران را ایجاد می کرد که این سهولت ها می توانست شامل آماده کردن محل زندگی و حداقل های یک زندگی باشد که اینگونه نشد.

به گفته این کارشناس سیاسی نگرانی سازمان ملل از تصمیم پاکستان برای اخراج مهاجران افغان قابل درک است اما نمی توان از کوتاهی این سازمان در عمل به وظایف و تعهداتش هم چشم پوشی کرد.

این استاد دانشگاه کابل عنوان کرد: پاکستان هم هراز گاهی از بحث بازگرداندن مهاجران افغان به عنوان اهرم فشار علیه حکومت افغانستان استفاده می کند، اما حضور مهاجران افغان در پاکستان تا جایی توجیه دارد که شرایط زندگی آبرومند در داخل افغانستان برای آنان فراهم شود اما اگر مساله ناامنی دلیل اصلی برای بازنگشتن آن ها باشد چندان موجه نیست.

رفعت تصریح کرد: در داخل افغانستان امنیت مناطق زیادی تامین است و مهاجران می توانند به آن مناطق بروند که البته سازمان ملل و حکومت افغانستان به این مساله چندان توجه نکرده اند.

وی اضافه کرد: مساله مهاجران افغان به نوعی به عنوان یک مساله تجارتی برای برخی از سازمان های بین المللی تبدیل شده به گونه ای که به بهانه کمک به مهاجران سالانه میلیون ها دلار از سازمان های ذیربط دریافت اما آن را حیف و میل می شود.

 

کلیدواژه