انتقال تجهیزات امریکا از عراق و سوریه به افغانستان کمکی به تامین امنیت این کشور نمی کند
(last modified 1396-12-06T08:02:14+00:00 )
حوت 06, 1396 12:32 Asia/Kabul

با توجه به سیاست های امریکا در افغانستان انتقال احتمالی تجهیزات نظامی امریکا از عراق و سوریه به افغانستان هیچ کمکی به تامین امنیت این کشور نمی کند

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: با توجه به سیاست های امریکا در افغانستان انتقال احتمالی تجهیزات امریکا از عراق و سوریه به افغانستان هیچ کمکی به تامین امنیت این کشور نمی کند.

سمیع الله سیحون در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به اظهارات برخی مقامات ناتو مبنی بر احتمال بخشی از تجهیزات امریکایی از عراق و سوریه به افغانستان عنوان کرد: این مساله حتی می تواند سبب افزایش بحران و ناامنی شود.                        

وی یادآور شد: امریکایی ها از شانزده سال پیش که به افغانستان آمدند وعده های زیادی در رابطه با تامین مالی و تجهیز نیروهای مسلح این کشور دادند و حالا با فروکش کردن جنگ در عراق و سوریه تعهد کرده اند که بخشی از تجهیزات خود را به نیروهای افغان بسپارند.

این استاد دانشگاه گفت: امریکایی ها تاکنون به وعده های خود در رابطه با تامین و تجهیز نیروهای امنیتی افغان عمل نکرده اند و همکاری های آنان در این زمینه چندان قابل توجه نبوده است، اکنون هم مشخص نیست که تا چه حد صادقانه نسبت به عمل به تعهد خود اقدام خواهند کرد ضمن اینکه انتقال بخشی از تجهیزات نیروهای امریکایی از عراق و سوریه به افغانستان تاثیری در امنیت این کشور ندارد.

به گفته سیحون امریکایی ها با شعار مبارزه با تروریزم و مواد مخدر به افغانستان لشکرکشی کردند اما این شعارها دروغ بود، آن ها بیش از یک و نیم دهه در افغانستان حضور داشتند اما به وعده های خود عمل نکردند و مبارزه با تروریزم و مواد مخدر صرفاً بهانه ای برای تحقق اهداف استراتژیک شان در این کشور و منطقه بوده است.

این کارشناس افغان اظهار داشت: گذشته از آن خود امریکایی ها عامل بحران در افغانستان هستند و مهمترین دلیل افزایش بحران و ناامنی در این کشور حضور امریکایی ها است، مهمترین دلیلی هم که مخالفان مسلح دولت برای اقدامات خود مطرح می کنند حضور نیروهای خارجی است.

وی همچنان خاطرنشان کرد: امریکایی ها بصورت جدی از تروریست ها حمایت می کنند، خودشان عملیاتی را علیه مخالفان مسلح راه اندازی می کنند و خودشان هم به آن پایان می دهند ضمن اینکه ضرر چندانی هم متوجه آن ها نمی شود.

سیحون بیان داشت: درست است که امریکایی ها تجهیزاتی را به نیروهای افغان داده اند اما در عملیات هایی که راه اندازی شده برنامه هایی ریخته اند که این تجهیزات در اختیار مخالفین مسلح قرار بگیرند اکنون هم اگر بخشی از تجهیزات امریکایی ها به افغانستان منتقل شود بار دیگر احتمال رخ دادن این مساله وجود دارد پس عملاً هیچ سودی برای نیروهای افغان نخواهد داشت.

وی اضافه کرد: بنابراین به نظر می رسد اگر این تجهیزات به افغانستان انتقال پیدا کند هیچ کمکی به امنیت این کشور نخواهد کرد، مخالفین مسلح دولت افغانستان تقویت می شوند و باز در هر عملیاتی بخش هایی از این تجهیزات در اختیار نیروهای طالبان و داعش قرار می گیرد و این مساله به تشدید ناامنی می انجامد.

 

کلیدواژه