اهمیت سفر هیات ناتو به افغانستان با توجه به اوضاع پیچیده این کشور
(last modified 1396-12-07T10:02:32+00:00 )
حوت 07, 1396 14:32 Asia/Kabul

سفر هیات ناتو به افغانستان با توجه به اوضاع پیچیده افغانستان و دخیل بودن امریکا و ناتو در این اوضاع برای افغانستان و ناتو با اهمیت است

کارشناس نظامی- سیاسی افغان سفر هیات ناتو به افغانستان را با توجه به اوضاع پیچیده افغانستان و دخیل بودن امریکا و ناتو در این اوضاع هم برای افغانستان و هم برای ناتو با اهمیت خواند.

جنرال عتیق الله امرخیل در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: در حال حاضر حملات مخالفان مسلح دولت در کابل و سایر ولایات افغانستان به شدت ادامه دارد . اوضاع بغرنج است، هیات ناتو اوضاع امنیتی و کمک های این سازمان به افغانستان را از نزدیک مورد بررسی قرار می دهد تا تصویری از کارهایی داشته باشد که باید در آینده انجام دهد.

وی با اشاره به خواسته هیات ناتو در سفرش به مزار شریف داشته از حکومت افغانستان و حزب جمعیت اسلامی این کشور در مورد حل مسالمت آمیز مشکلات بین خود تصریح کرد: در شرایطی که کشور در حالت جنگی قرار دارد و دشمنان افغانستان تلاش می کنند که از این وضعیت به نفع خود سوء استفاده کنند، حزب جمعیت اسلامی افغانستان باید از حکومت پشتیبانی کند و خواسته های غیر منطقی هم از نداشته باشد. در حال حاضر بهتر است همه گروه ها به حل مشکلات افغانستان فکر کنند.

این کارشناس نظامی-سیاسی گفت: ناتو از اوضاع کنونی افغانستان نگرانی هایی دارد و اگر این کشور به سوی بحران پیش برود هم ناتو و هم امریکا در امور مداخله خواهند کرد زیرا سربازان آن ها هم در این کشور مورد تهدید قرار می گیرند و کشته می شوند بنابریان بهتر است که افغان ها خودشان مسایل را بین خود بصورت منطقی و مسالمت آمیز حل و فصل کنند تا نیازی به مداخله بیگانگان نباشد.

به گفته امرخیل کشورهای غربی که در افغانستان حضور یافته اند به دنبال منافع خود هستند و می خواهند از افغانستان برای رسیدن به برنامه های خود علیه چین، روسیه و ایران استفاده کنند و نیز در منطقه حاکمیت پیدا کنند. از اینرو زمانی خواستار برقراری صلح و امنیت خواهند بود که منافع خودشان تامین شده باشد از این منظر در حال حاضر خواستار چنین چیزی نیستند.

وی اضافه کرد: اگر آن ها واقعاً خواستار برقراری صلح و امنیت در افغانستان باشند برایشان دشوار نیست اما آن ها می خواهند افغان ها را محتاج و مطیع خود نگه دارند.

 

کلیدواژه