شکست سناریوی امریکا در شورای  امنیت  علیه ایران
(last modified Wed, 28 Feb 2018 10:27:56 GMT )
حوت 09, 1396 14:57 Asia/Kabul
  • شکست سناریوی امریکا  در شورای  امنیت  علیه ایران

آمریکا در تازه ترین تحرکاتش برای سرپوش گذاشتن بر جنایات  خود و عربستان علیه مردم مظلوم یمن  قصد داشت با  طرح اتهاماتی ضد ایران در شورای امنیت ؛ توجه اذهان عمومی را از واقعیت ها ی تلخ یمن  منحرف سازد  ؛اما این بار نیز  تلاش امریکا به بن بست رسید .

آمریکا قصد داشت در جلسه شورای  امنیت با حمایت از قطعنامه پیشنهادی انگلیس  اتهاماتی را ضد ایران مطرح کند تا سرپوشی برای تداوم جنگ دریمن ایجاد کند؛ اما این قطعنامه با  وتوی  روسیه مواجه شد  .

حمید بعیدی نژاد سفیر ایران در لندن در  صفحه توییتر خود نوشت: « آمریکا سه هدف را دنبال می کرد: 1)ایران ناقض تحریمهای علیه یمن اعلام شود، 2)به بهانه بحث موشک، قطعنامه یمن و اجرای قطعنامه 2231 مرتبط شده و بحث موشکهای ایران در دستور کار شورای امنیت قرار گیرد و 3) نهایتا با ناقض دانستن ایران، امکان وضع تحریمهای جدید شورای امنیت علیه ایران فراهم شود  .»

 ادعای کمک تسلیحاتی ایران به یمن  روی موضوع موشکی که  ماه نوامبر  گذشته  از یمن به سمت فرودگاه ریاض شلیک شد متمرکز شده است .

"نیکی هیلی" نماینده آمریکا در سازمان ملل  اواخر ماه  ژانویه  گذشته با راه انداختن نمایشی  ساختگی  در پنتاگون با نشان دادن قطعاتی از تسلیحاتی که مدعی بود ایران آنها را به یمن ارسال کرده است تلاش کرد ؛ ادعاهای موهوم علیه  ایران  را به اعضای شورای  امنیت  ثابت کند ؛ اما هنوز ساعتی از پایان نمایش تبلیغاتی هیلی نگذشته بود که چند مقام دفاعی آمریکا ادعاهای او علیه ایران را رد کردند.

«داریل کیمبال» رئیس انجمن کنترل تسلیحات آمریکا  در صفحه توییتر خود نوشت: "احمقانه است که کاخ سفید فکر کند می‌تواند برای رسیدگی به نگرانی‌ها درباره نقش ایران در درگیری‌های خاورمیانه حمایت بین‌المللی جلب کند و وضعیت توافق هسته‌ای را با خروج از برجام و اعمال مجدد تحریم‌های هسته‌ای ارتقا دهد."

آمریکا و عربستان در حالی ایران را  به ارسال سلاح به یمن متهم می‌کنند که بیشترین معاملات تسلیحاتی را طی سالهای اخیر با یکدیگر داشته‌اند و تمامی موشک‌ها و بمب‌هایی ؛از جمله بمب‌های خوشه‌ای ممنوعه را  که به صورت روزمره مردم یمن را هدف قرار می‌دهند، نشان شرکت‌های تسلیحاتی آمریکا را برروی خود دارند.

به تعبیر ظریف ، وزیر امور خارجه ایران،آنچه در شورای امنیت سازمان ملل رخ داد، نمایشی زشت و در راستای حمایت از کشور تجاوزگر به یمن بود.

ایران از ابتدای آغاز بحران در  یمن  همواره تاکید کرده است، تنها راه حل بحران این کشور «سیاسی» است و در همین چارچوب طرحی چهار ماده‌ای را تهیه کرد. در این طرح چهار ماده‌ای بر  ایجاد آتش‌بس فوری در یمن، ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه، انجام گفتگوهای یمنی - یمنی و همچنین تشکیل یک دولت فراگیر در یمن به نحوی که بتواند رابطه خوبی با همسایگانش داشته باشد، تاکید شده است؛اما امریکا به  هیچ چیز جز جنگ و نابودی ملت ها نمی اندیشد .

کیتی کلی، فعال حقوق بشر و نویسنده آمریکایی، می گوید :

 "امریکا در سازمان ملل  باید به جای نشان دادن  موشک، در کنار یکی از چهار ناو آمریکایی بایستد که به عربستان فروخته شده اند و بنادر منتهی به یمن را محاصره، و از رساندن آذوقه و دارو به داخل این کشور جلوگیری می‌کنند".