حوت 21, 1396 19:06 Asia/Kabul

لازمه گفت و گو با مخالفین مسلح و برقراری صلح در افغانستان روی کار آمدن دولت های مشروع، قانونی، مقتدر و مورد تائید جامعه جهانی است

رئیس مرکز تحقیقات و مطالعات نبراس تاکید کرد: لازمه گفت و گو با مخالفین مسلح و برقراری صلح در افغانستان روی کار آمدن دولت های مشروع، قانونی، مقتدر و مورد تائید جامعه جهانی است.

سید حسین اشراق در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: در صورتی که دولت های مشروع، قانونی، مقتدر و مورد تائید جامعه بین المللی بر سر کار باشند آسانتر می توانند گروه های مختلف را به گفت و گو دعوت کنند اما در شرایط کنونی چنین دولتی در افغانستان بر سر کار نیست و در حالی که در بین خود دولت نزاع وجود دارد نمی تواند دیگران را به صلح دعوت کند.     

وی افزود: مساله صلح افغانستان ابعاد مختلفی دارد اگر قرار باشد بصورت بنیادی به آن پرداخته شود باید به ثبات اجتماعی، توسعه اقتصادی و تعادل فرهنگی در این کشور توجه شود. گروه هایی هم که به برنامه صلح می پیوندند باید در ثبات، توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مفید واقع شوند در غیر اینصورت باج دادن به آنان و تعاملات مقطعی مشکلی را حل نمی کند و بر مشکلات می افزاید.

به گفته این پژوهشگر سیاسی مسایلی را که دولت های امریکا و افغانستان در مورد صلح با طالبان مطرح می کنند به این خاطر است که برخی از حلقات طالبان از گذشته ها با امریکا و شورای امنیت سازمان ملل روابطی داشته اند چنانکه در قطر دفتر داشتند و از طریق عربستان سعودی مذاکرات پشت پرده ای را انجام می دادند و برخی حلقات آن هم با تعدادی از کشورهای همسایه و حتی روسیه روابطی داشتند و چین هم می خواست اقداماتی انجام دهد.

اشراق عنوان کرد: حالا امریکایی ها می خواهند ابتکار عمل را بدست بگیرند و همان حلقاتی را که از قبل با آن ها رابطه داشته وارد مذاکره کنند چنانکه گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی هم همین وضعیت را داشت یعنی در گذشته با امریکا روابط استخباراتی و امنیتی داشت و زمانی که زمینه فراهم شد وارد جریان سیاسی افغانستان شد که طرحی را هم در مورد واگذاری کنترل برخی ولایات افغانستان به طالبان ارایه کرده است.

وی تاکید کرد: با این اوضاع و معامله های استخباراتی و امنیتی به نظر نمی رسد آن صلح و امنیتی که مردم افغانستان انتظارش را دارند به این زودی ها محقق شود.

این کارشناس سیاسی با اشاره به اظهارات معاون وزیر خارجه امریکا مبنی بر اینکه اگر طالبان گروهی یکپارچه است باید آن را به اثبات برساند و فراخوان مذاکرات صلح حکومت افغانستان را بپذیرد، گفت:

اکنون برای همه آشکار شده که طالبان گروهی یکپارچه نیستند و جریان های متعددی تحت نام طالبان فعالیت می کنند، خطاب امریکا هم بیشتر به همان حلقاتی از طالبان است که پشت پرده با کارکنان استخباراتی امریکا روابطی داشته اند.

وی اضافه کرد: بهترین راه حل برای قضایای افغانستان این است که شخصیت های موثر افغان به گفت و گو بپردازند و زمینه ایجاد اجماع را فراهم کنند و نیز شرایط عبور از اوضاع نابسامان کنونی و روی کار آمدن حکومت های مشروع و قانونی به میان آید زیرا حکومت های نامشروع، غیرقانونی و ضعیف از آن اعتبار ملی و بین المللی برخوردار نیستند که برنامه صلح را مدیریت کرده و اعتماد ملی را جلب کنند.

 

کلیدواژه