خلاف گفته وزیر دفاع امریکا نشانه ای از تمایل طالبان به صلح مشاهده نمی شود
(last modified 1396-12-24T10:51:56+00:00 )
حوت 24, 1396 15:21 Asia/Kabul
  • خلاف گفته وزیر دفاع امریکا نشانه ای از تمایل طالبان به صلح مشاهده نمی شود

خلاف گفته وزیر دفاع امریکا نشانه ای از تمایل طالبان به پیوستن به برنامه صلح مشاهده نمی شود

کارشناس سیاسی-نظامی افغان تاکید کرد: خلاف گفته وزیر دفاع امریکا نشانه ای از تمایل طالبان به پیوستن به برنامه صلح مشاهده نمی شود.

محمد یوسف امین زازی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در رابطه با سفر وزیر دفاع امریکا به افغانستان اظهار داشت: احتمالاً بحث افزایش نیروهای امریکایی در افغانستان و بررسی اوضاع کنونی این کشور از اهداف سفر جیمز متیس بوده اما به هر صورت در چنین سفرها و دیدارهایی باید تمام مسایل حاد امنیتی، جنگ با مخالفین مسلح و تروریزم و نیز مشکلات افغانستان با کشور همسایه پاکستان مورد بررسی قرار بگیرد و برای حل مشکلات تلاش شود.  

وی با اشاره به اظهارات اخیر وزیر دفاع امریکا مبنی بر اینکه نشانه هایی از آمادگی و تمایل طالبان برای پیوستن به برنامه صلح دیده می شود گفت: ما چنین نشانه هایی را مشاهده نمی کنیم و به نظر می رسد که طالبان همچنان به جنایات خود علیه مردم افغانستان ادامه خواهند داد.

به گفته این کارشناس افغان تغییر خاصی در وضعیت جنگ بوجود نیامده و هر روز مردم و نیروهای مسلح افغان در حملات مخالفین مسلح شامل طالبان، داعش و سایر گروه های تروریستی قربانی می شوند بنابراین نه تنها جنگ و درگیری کاهش نیافته بلکه افزایش هم پیدا کرده است.

زازی عنوان کرد: اظهارات وزیر دفاع امریکا هم احتمالاً برای وانمود کردن این مساله به جهانیان است که پیشرفت هایی در زمینه صلح با طالبان صورت گرفته اما واقعیت این است که حکومت افغانستان و طالبان هر دو جنگ خود علیه طرف مقابل را برحق و مشروع می دانند و با دخالت خارجی ها این جنگ ادامه خواهد داشت.

این کارشناس افغان گفت: به هر صورت ابعاد خارجی جنگ افغانستان و دخالت های بیرونی بیشتر مشهود است و این در حالی است که خارجی ها متعهد شده بودند که در جهت تامین امنیت این کشور بکوشند اما تاکنون چنین اراده ای در آنان دیده نشده است.

وی اضافه کرد: اگر قرار است با مخالفان مسلح مبارزه شود باید تدابیر لازم برای آن سنجیده شود که ابعاد داخلی، منطقه ای و بین المللی دارد اما تلاش و یا تدابیر خاصی در داخل افغانستان، منطقه و فرامنطقه در این زمینه مشاهده نمی شود و همه چیز در حد حرف است.

 

کلیدواژه