اهمیت توجه به ظرفیت ها و همکاری های منطقه ای برای بهبود اوضاع افغانستان
(last modified 1397-01-09T10:19:36+00:00 )
حمل 09, 1397 14:49 Asia/Kabul

نشست هایی مانند نشست بین المللی تاشکند در رابطه با مسایل افغانستان می تواند توجه به ظرفیت های منطقه ای و استفاده از آن را برای بهبود اوضاع افغانستان افزایش دهد

استاد دانشگاه در کابل تاکید کرد: نشست هایی مانند نشست بین المللی تاشکند در رابطه با مسایل افغانستان می تواند توجه به ظرفیت های منطقه ای و استفاده از آن را برای بهبود اوضاع افغانستان افزایش دهد.

دکتر سید علی اقبال در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: حکومت افغانستان طی سال های گذشته تلاش کرده که در کنار همکاری های بین المللی یک اجماع منطقه ای را هم بوجود آورد، برگزاری نشست تاشکند هم یکی از دستاوردهای حکومت افغانستان در این راستا تلقی می شود که با همکاری همکاران بین المللی و منطقه ای فرصت برگزاری آن فراهم شد.

به گفته این کارشناس سیاسی طی پانزده سال گذشته افغانستان کمتر به مسایل منطقه ای توجه کرده و از فرصت های موجود منطقه ای کمتر بهره مند شده است. در حال حاضر فرصت های سرمایه گذاری و پروژه های اقتصادی منطقه ای افغانستان و شرکای منطقه ای را واداشته که سیاست جدیدی را در کنار همدیگر در پیش بگیرند.

وی افزود: این سیاست شامل طرح و برنامه امنیتی مسالمت آمیز با گروه های تروریستی هم می شود چنانکه اخیراً حکومت افغانستان در نشست کابل طرح صلح پیشنهادی به طالبان داد و در نشست تاشکند هم این طرح مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

اقبال عنوان کرد: امیدواری هایی وجود دارد که افغانستان بتواند از فرصت پیش آمده در نشست تاشکند استفاده کرده و همگرایی منطقه ای را در رابطه با صلح در این کشور ایجاد کند. چنین نشست هایی می تواند برای افغانستان فرصتی را فراهم کند تا این کشور بتواند هم در پروژه های اقتصادی منطقه ای تاثیرگذار در بهبود وضعیت اقتصادی افغانستان و کشورهای پیرامون دستاورد داشته باشد و هم از توانمندی های منطقه ای در جهت مبارزه با تروریزم و ایجاد صلح استفاده کند.

این کارشناس سیاسی گفت: نکته ای که طی سال های گذشته افغانستان و همکاران بین المللی اش کمتر به آن توجه کرده اند استفاده از ظرفیت های منطقه ای و شکل گیری اجماع منطقه ای در مبارزه با تروریزم بوده و دستاوردی هم در این زمینه حاصل نشده اما نشست هایی مانند نشست تاشکند و تقسیم وظایف در این خصوص می تواند ظرفیت های منطقه ای را در بحث مبارزه با تروریزم و بهبود وضعیت اقتصادی به کار بگیرد.

وی اضافه کرد: افغانستان برای بهبود اوضاع خود به کشورهای همسایه و منطقه نیازمندی بیشتری دارد و ظرفیت های منطقه ای بسیار بیشتر از ظرفیت های فرامنطقه ای است که می تواند برای اهداف این کشور موثر و زمینه ساز کاهش بحران در منطقه باشد.

 

کلیدواژه