عوامل برهم زننده امنیت در منطقه از دیدگاه ایران
(last modified Fri, 06 Apr 2018 06:34:14 GMT )
حمل 17, 1397 11:04 Asia/Kabul
  • عوامل برهم زننده امنیت در منطقه از دیدگاه ایران

"بزرگترین مشکل منطقه برای استقرار امنیت و ایجاد ثبات طولانی مدت این است که کشورهای منطقه فهم مشترکی از دردهای مشترک ندارند."

امیر  سرتیپ " امیرحاتمی " وزیر دفاع ایران در سخنانی در اجلاس بین المللی امنیتی  در مسکو، با بیان این نکته ، تاکید کرد: تا زمانی که عوامل اصلی ایجاد داعش پابرجاست و در شرایطی که تسلیح کشورهای متجاوز و آشوب ساز تحت قراردادهای ده ها میلیارد دلاری برخی کشورهای منطقه با غرب و بویژه آمریکا استمرار داشته باشد، نمی توان افق روشنی برای برقراری امنیت در منطقه متصور شد.

وضعیت بحرانی منطقه  و جنگ هایی که در یکدهه اخیر  با حمایت های امریکا و جریان های  منطقه ای از گروه های تروریستی، برافغانستان ،لیبی ،عراق و سوریه تحمیل شد ،نتیجه سیاست های  ایالات متحده است. به موازات این مناقشات و جنگ افروزی ها ؛ امریکا با فروش  میلیارد ها دلار تسلیحات به کشورهای  عربی منطقه سودهای هنگفتی بدست آورده است  .لذا ساده انگاری است اگر تصورشود امریکا ازاین منافع چشم پوشی خواهد کرد. دکتر کالین کاول (Colin S. Cavell) استاد علوم سیاسی دانشگاه بلوفیلد در غرب ویرجینیا می گوید : ایالات‌متحده، به خاطر سلاح فروخته به منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، قطعاً موجب گسترش بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه شده است.

امریکا دراین بحران سازی البته همراهانی هم دارد. مقام های عربستان همسو  با اهداف مداخله  جویانه امریکا در منطقه در کنار اسراییل قرار گرفته اند وبا زیز پا گذاشتن حقوق ملت مظلوم فلسطین وجنگ افروزی و کشتار مردم یمن ازعادی سازی روابط ومنافع مشترک با رژیم صهیونیستی سخن می گویند .

 «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی روز پنجشنبه در مصاحبه با نشریه تایم، گفت : عربستان می‌تواند با اسراییل  در زمینه‌های بسیاری همکاری داشته باشد.

وی هفته گذشته با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور در کاخ سفید دیدار و قراردادهای نظامی به ارزش 12.5 میلیارد دلار با واشنگتن امضا کرد.بدیهی است که آمریکا با توجه به منافع  حاصله از مداخلاتش در منطقه  مخالف همگرایی امنیتی میان کشورهای منطقه باشد . 

وزیر دفاع ایران  در در اجلاس بین المللی امنیتی در مسکو با اشاره به شکست گروه تروریستی داعش در منطقه تصریح کرد : شکست داعش به مثابه شکست سیاست منطقه ای آمریکا است لذا باید انتظار داشت که این شکست آغاز یک دوره جدید از خصومت ها و تنش های منطقه ای برای پر کردن خلاءهای کنونی و رقابت برای  تثبیت حضور قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای در مناطق مواجه با بی ثباتی شود.

ظریف ،وزیر امور خارجه ایران  هم در اجلاس وزرای خارجه جنبش غیر متعهد ها در باکو با اشاره به این واقعیت ها  گفت : حتی امروز منطقه ما به رغم شکست سرزمینی داعش بواسطه مقاومت قهرمانانه مردم عراق و سوریه، هنوز از بقایای گروه های تروریستی و جابجایی های مشکوک آنها رنج می برد.

ظریف  درباره شرط تداوم حضور نظامیان آمریکایی در سوریه در توئیتر نوشت: رئیس جمهور آمریکا خواهان چهار میلیارد دلار دیگر از حامیان مالی داعش شده است که حضور نیروهای آمریکایی را در سوریه ادامه دهد.

به بیانی روشن‌تر، اگرچه ایالات‌متحده ، ادعا می‌کند که به پاک‌سازی جهان از تروریسم اهتمام دارد؛ اما واقعیت‌ها چنین ادعایی را تائید نمی‌کند.