موافقت کابینه بریتانیا با درخواست ترزا می برای اقدام نظامی علیه سوریه
(last modified 1397-01-24T07:21:47+00:00 )
حمل 24, 1397 11:51 Asia/Kabul
  • موافقت کابینه بریتانیا با درخواست ترزا می برای اقدام نظامی علیه سوریه

دفتر نخست‌ وزیری بریتانیا پنجشنبه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد دولت این کشور با درخواست "ترزا می" نخست‌وزیر بریتانیا برای همراه شدن لندن با آمریکا و فرانسه در اقدام نظامی احتمالی علیه سوریه موافقت کرده است. مقامات آمریکا، فرانسه و بریتانیا در روزهای اخیر از احتمال تجاوز نظامی کشورهایشان به سوریه به بهانه حمله شیمیایی ادعایی به دومای سوریه خبر داده اند.

ترزا می چرخش آشکاری در موضع خود انجام داده است. نخست وزیر بریتانیا سه روز قبل تاکید کرده بود که باید دست داشتن دولت سوریه در حمله شیمیایی اخیر در شهر دوما به اثبات برسد تا وی بتواند دستور یک حمله را صادر کند.

با این حال ترزا می و دونالد ترامپ متعهد شدند "به حملات شیمیایی در سوریه پایان دهند". اکنون با موافقت کابینه بریتانیا، راه ترزا می برای صدور فرمان حمله به سوریه هموار شده است.

قانونگذاران بریتانیایی به ترزا می هشدار داده‌اند که بدون تایید مجلس عوام حمله به سوریه را در دستور کار قرار ندهد. به گفته آنها، مداخله در جنگ سوریه بدون پشتوانه آنها و تسلیم شدن مقابل فشار آمریکا "اشتباه بزرگی" خواهد بود.

"جرمی کوربین" Jeremy Corbyn رهبر حزب کارگر بریتانیا با درخواست از دولت برای مشورت با پارلمان بریتانیا درباره هرگونه اقدام نظامی در سوریه تاکید کرد «هرگونه مشارکت و همراهی در عملیات نظامی احتمالی در سوریه نباید تنها به تصمیم دولت منحصر شود.»

جنجال و بحران‌آفرینی جدید غرب از جمله بریتانیا علیه سوریه و تدارک برای حمله به این کشور در پی ادعای گروه تروریستی جیش الاسلام در زمینه حمله شیمیایی ارتش سوریه به دوما در غوطه شرقی آغاز شد، اتهامی که دولت سوریه قاطعانه آن را رد کرده است.  دولتهای غربی بویژه آمریکا پس از این ادعای تروریست‌ها، جنگ روانی شدیدی را علیه دولت سوریه آغاز کردند. آمریکا و برخی کشورهای همپیمانش، دمشق را به این حمله متهم کردند، اما هیچ‌گونه شواهد متقنی درباره چنین حمله‌ای وجود ندارد. 

وزارت دفاع روسیه روز دوشنبه اعلام کرد، ارتش این کشور هیچ اثری از حمله شیمیایی به منطقه دوما نیافته است. وزارت خارجه روسیه یکشنبه نیز تصریح کرد ادعاهایی که در خصوص حمله شیمیایی در دوما مطرح می‌شود، تنها با هدف پوشش اقدامات تروریست‌ها و توجیه اقدام نظامی خارجی در سوریه انجام می‌گیرد.

به نظر می رسد متهم کردن دولت سوریه به کاربرد سلاح شیمیایی تلاشی برای انحراف افکارعمومی و زمینه سازی برای حمله به سوریه با توجه به پیروزی های اخیر ارتش سوریه در مقابل تروریست ها است. آمریکا و متحدانش به شدت نگران شکست گروههای تروریستی در سوریه هستند.

اکنون لندن و شرکای آن در واشنگتن و پاریس با اعزام ناوها و زیر دریایی ها و هواپیماهای جنگنده به مدیترانه شرقی و اطراف سوریه ظاهراً در پی اقدام نظامی علیه این کشور هستند . مخالفت شدید روسیه با هر گونه اقدام نظامی و نیز نداشتن هیچ گونه مجوزی از جانب شورای امنیت برای چنین اقدامی به علاوه مخالفت های داخلی از جمله موانع حمله به سوریه هستند.

"ماریا زاخارووا" Maria Zakharova سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به دستور«ترزا می» نخست وزیر بریتانیا برای استقرار زیردریایی های این کشور در مرزهای آبی سوریه، هشدار داد: بریتانیا از حمله به سوریه پشیمان خواهد شد.

هر چند به نظر می رسد تدابیر و اقدامات کنونی از جانب غرب از جمله بریتانیا با هدف وارد آوردن ضربه نظامی به سوریه انجام می شود، اما عملی شدن چنین سناریویی پیامدهای منفی برای دولتهای غربی که در حمله احتمالی به سوریه مشارکت کنند خواهد داشت.

کلیدواژه