دیدگاه رهبری؛ «جنایت سحرگاهی» آمریکا، فرانسه و انگلیس در سوریه
(last modified 1397-01-25T15:43:08+00:00 )
حمل 25, 1397 20:13 Asia/Kabul
  • دیدگاه رهبری؛ «جنایت سحرگاهی» آمریکا، فرانسه و انگلیس در سوریه

رهبر معظم انقلاب اسلامی حمله آمریکا، فرانسه و انگلیس به سوریه را جنایت توصیف کردند و گفتند: رئیس‌جمهور آمریکا، رئیس‌جمهوری فرانسه و نخست‌وزیر انگلیس جنایتکارند و جنایت کردند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای صبح روز شنبه در دیدار جمعی از مسئولان نظام، سفیران کشورهای اسلامی و قشرهای مختلف مردم، با دروغ خواندن ادعای آمریکا، فرانسه و انگلیس مبنی بر مخالفت با استفاده از سلاح شیمیایی، تأکید کردند: جمهوری اسلامی همچون گذشته در کنار گروه‌های مقاومت حاضر خواهد بود و آمریکا نیز قطعاً در اهداف خود در منطقه، شکست خواهد خورد. 

رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به سخنان رئیس جمهور آمریکا که مدعی مقابله با داعش و شکست آن در سوریه شده بود، گفتند: «این سخنان دروغ آشکار و فضاحت بار است زیرا آمریکایی‌ها با پول سعودی و امثال آن، این موجودات خبیث را در عراق و سوریه به‌وجود آوردند و هر جا که لازم بود از تروریست‌ها حمایت کردند و هنگامی هم که عناصر اصلی داعش در محاصره بودند، آنها را نجات دادند.»

حمله سحرگاه روز شنبه آمریکا و متحدان فرانسوی و انگلیسی این کشور به مناطق مختلف سوریه، به بهانه به کارگیری سلاح شیمیایی در دومای سوریه انجام شد؛ موضوعی که تاکنون ازسوی مجامع بین‌المللی ازجمله کمیته حقیقت‌یاب سازمان منع تسلیحات شیمیایی تایید نشده است. جنگ‌افروزی آمریکا، فرانسه و انگلیس در سوریه بدون مجوز سازمان ملل متحد انجام شد و این اقدام، نشان از نقض قوانین بین‌المللی دارد که صلح و امنیت جهانی را به مخاطره می‌‌اندازد. درهمین زمینه؛ «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه، روز شنبه، حمله به سوریه را تجاوزی آشکار به یک کشور مستقل و برخوردار از حاکمیت ملی توصیف کرد و گفت: «حمله واشنگتن و متحدانش به تاسیسات نظامی و غیرنظامی در سوریه، نقض منشور سازمان ملل است.»

بی‌توجهی به منشور سازمان ملل متحد ازسوی آمریکا، مسبوق به‌سابقه است و این کشور سال 2003 هم زمانی که خواست به عراق لشکرکشی کند، با اتکاء به ادعاهای ثابت نشده، به این کشور عربی حمله کرد. با گذشت 15 سال ازاین مساله، هرگز ثابت نشد که صدام، دیکتاتور معدوم عراق سلاح کشتار جمعی در اختیار داشت و آمریکایی‌ها از قِبَل اشغالگری نتوانستند به اهداف خود در عراق دست یابند. کشتار روزانه مردم عراق، افزایش ناامنی و ایجاد گروههای تروریستی ازجمله داعش، برآیند حضور نظامی آمریکا در عراق بوده است. این فرایند در افغانستان هم تکرار شده است و با گذشت 17 سال از حضور نظامی آمریکا و متحدانش در افغانستان، این کشور روی خوش امنیت را ندیده است و تداوم حملات تروریستی و نفوذ داعش در افغانستان در سایه اشغالگری آمریکا و متحدانش انجام می‌شود.       

تجربه عراق و افغانستان و اکنون سوریه برای جهانیان ثابت کرده است، آمریکا و متحدانش خیرخواه ملت‌های منطقه نیستند و آنجا که منافع خود را در خطر ببینند با طرح اتهامی‌های ساختگی و خارج از چارچوب منشور سازمان ملل، کشوری مستقل را هدف قرار می‌دهند و این اقدام خودسرانه، مصداق‌ بارز جنایت است. حمله نمایشی و تبلیغاتی آمریکا، فرانسه و انگلیس به سوریه، پس از پیروزی راهبردی «جبهه‌مقاومت» در منطقه غوطه‌شرقی انجام شد و اعلام پاسخ آنان به حمله ادعایی شیمیایی در دوما، بهانه برای تجاوز به کشوری مستقل بود. درهمین زمینه؛ «صباح زنگنه» کارشناس مسائل سیاسی غرب آسیا معتقد است: «غربی‌ها تلاش می‌کنند با جنگ‌طلبی، موازنه از دست رفته گروه‌های تروریستی را در شکست مفتضحانه در دوما و غوطه‌شرقی به نفع خود برگردانند، که موفق نخواهند شد.»

جبهه‌مقاومت با محوریت جمهوری اسلامی ایران و سوریه، تروریست‌های مورد حمایت آمریکا و متحدانش را در سوریه در مسیر شکست قرار داده‌اند. امروز با گذشت هفت سال از جنگ سوریه، مدیریت عرصه میدانی و سیاسی این کشور خارج از اراده قدرت‌های فرامنطقه‌ای قرار دارد. همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی تأکید کردند: «به‌رغم حمایت‌های آمریکا و عوامل آنها، اما جبهه‌مقاومت توانست سوریه و عراق را نجات دهند.»

کلیدواژه