ثور 04, 1397 15:21 Asia/Kabul

با توجه به اشتراکات و قرابت های میان ایران و افغانستان ظرفیت های زیادی برای همکاری های علمی و دانشگاهی بین دو کشور وجود دارد

استاد دانشگاه در کابل تاکید کرد: با توجه به اشتراکات و قرابت های میان ایران و افغانستان ظرفیت های زیادی برای همکاری های علمی و دانشگاهی بین دو کشور وجود دارد.     

دکتر سید علی اقبال در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به سفر هیات دانشگاهی جمهوری اسلامی ایران به کابل و نشست با روسای دانشگاه های افغانستان گفت: به دلیل اشتراکات و قرابت های موجود  بین ایران و افغانستان در عرصه های تاریخی، فرهنگی و اجتماعی ضرورت همکاری های دوجانبه در عرصه های مختلف بیشتر احساس می شود.

این کارشناس سیاسی-فرهنگی افغان یادآور شد که در بعد علمی همواره شاهد حمایت های جمهوری اسلامی ایران در بخش های مختلف و در دوره های مختلف بوده ایم و بویژه پس از سال 2001 و روی کار آمدن کتاب های درسی بصورت گسترده روابط وجود داشته و در سطح دانشگاه ها هم شاهد رفت و آمدها و همکاری های علمی بین دو کشور بوده ایم.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه مشترک کتاب بین ایران و افغانستان در دانشگاه کابل اظهار داشت:  پیرامون این نمایشگاه شاهد حضور برخی چهره های علمی و برگزاری نشست های آکادمیک هستیم و امیدواریم که در این نشست ها بتوانیم در جهت بالندگی وضعیت علمی افغانستان با همکاری های دوامدار ایران دستاوردهای مثبتی داشته باشیم.

اقبال عنوان کرد که تبادل استادان و دانشجویان بین دانشگاه ها در سطح دنیا رایج است اما به دلیل اشتراکات و قرابت های فرهنگی بین دو کشور جا دارد که این تبادلات بیشتر شود و با توجه به ظرفیت های علمی موجود در جمهوری اسلامی ایران و نیازهای افغانستان به رشد، این تبادلات و همکاری ها باید گسترش پیدا کند.

به گفته این کارشناس افغان طی سال های گذشته شاهد تحصیل عده ای از استادان و دانشجویان افغان در دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران بوده ایم اما هنوز هم به نظر می رسد که در مقایسه با مشترکات در عرصه های مختلف و حسن همجواری، هم نشست های علمی و هم تبادل استاد و دانشجو میان دانشگاه های دو کشور کم است.

وی اظهار امیدواری کرد که در آینده بیشتر شاهد چنین نشست هایی باشیم زیرا حضور هیات های علمی دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران در افغانستان و ایجاد فرصت های لازم می تواند در پیشرفت علمی افغانستان تاثیرگذار باشد.  

گفتنی است که نشست هم اندیشی روسای دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی افغانستان پیشتر در دانشگاه کابل برگزار شد و طرفین بر همکاری در بخش پژوهش و تولید دانش بین دانشگاه های دو کشور تاکید کردند.

ابوذر ابراهیمی رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی جمهوری اسلامی ایران نیز در این نشست دانشگاه را انتقال دهنده دانش بشری به نسل آینده خواند و گفت که روابط دانشگاهی سبب آشنایی دو طرف با علم یکدیگر می‌شود.
وی افزود که ما به علم و دانش هم نیاز داریم و آمادگی در دو طرف وجود دارد تا تبادل استاد و دانشجو  و اقدام برای تعمیق ارتباطات علمی انجام شود.

دکتر محمد کافی، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد هم در این نشست خاطر نشان کرد که دانشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا در بخش‌های پژوهش، دانشگاه‌های افغانستان را همکاری و سهم خود را در تولید دانش ایفا کند.

 

کلیدواژه