ثور 12, 1397 09:41 Asia/Kabul
  •  فرافکنی عربستان پس از شتابزدگی مغرب در قطع روابط با ایران

پس از اینکه مغرب روابط خود را با ایران به سبب آنچه حمایت تهران از جبهه‌پولیساریو در صحرای غربی خواند، قطع کرد؛ وزیر خارجه رژیم سعودی، باردیگر ایران را به دخالت در امور داخلی دیگر کشورها متهم کرد.  

«ناصر بوریطه»  وزیر خارجه مغرب سه شنبه‌شب ادعا کرد حزب الله لبنان که مورد حمایت ایران است، از جبهه پولیساریو حمایت مالی و تسلیحاتی می‌کند و به شماری از نیروهای این جبهه، آموزش نظامی داده است.

حزب الله لبنان اما در واکنش به ادعای وزیر خارجه مغرب اعلام کرد تاسف‌بار است که مغرب با فشارهای آمریکا، اسرائیل و عربستان‌سعودی، اتهام‌هایی را ضد ایران و حزب الله لبنان وارد می‌کند.

«محمد حداد» سخنگوی جبهه پولیساریو هم درپی تصمیم مغرب برای قطع روابط با ایران، اتهام حمایت ایران از نیروهای این جبهه را ساختگی و دروغ خواند و اعلام کرد جبهه پولیساریو با ایران همکاری ندارد.

تشدید فشارها بر حزب الله لبنان و متهم کردن ایران به دخالت در امور داخلی دیگر کشورها، برنامه مسترک رژیم سعودی، رژیم صهیونیستی و آمریکا است تا با ابزار ایران‌هراسی، اهداف خود را در منطقه پیش ببرند. «عادل الجُبَیر»، وزیر خارجه سعودی درحالی از هر بهانه‌ای برای طرح اتهام‌های خود ضد ایران بهره می‌گیرد که ریاض در جنگ یمن توفیقی نیافته و در سوریه هم شکست خورده است و تلاش دارد با طرح ادعاهای ساختگی، معادلات قدرت را در منطقه غرب آسیا تغییر دهد. مواضع این روزهای صهیونیست‌ها، آمریکایی‌ها و سعودی‌ها نوعی تقسیم کار درچارچوب طرح ایران‌هراسی است. شوی تبلیغاتی نخست وزیر رژیم صهیونیستی با طرح اتهام‌های نخ‌نما شده درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران هم درچارچوب همین تقسیم کار قرار دارد.

معرفی جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان کشوری که امنیت و ثبات منطقه را به خطر می‌اندازد و در امور داخلی دیگر کشورها دخالت می‌کند، طرحی برنامه‌ریزی شده ازسوی مثلث شوم یعنی عربستان، اسرائیل و آمریکا برای تغییر معادلات منطقه‌ای است. دراین میان؛ برخی کشورهای کوچک عربی و آفریقایی اسیر اتهام‌‎های ساختگی این مثلت فتنه‌انگیر در منطقه می‌شوند و در نتیجه به اقدام شتابزده روی می‌آورند.

سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران براساس حُسن‌همجواری، احترام متقابل و دخالت نکردن در امور دیگر کشورها، پایه‌ریزی شده است. موضع‌گیری منطقی سخنگوی جبهه پولیساریو در ساختگی خواندن طرح اتهام‌های دولت مغرب ضد ایران و حزب الله لبنان، نشان از واقعیت‌های حاکم در منطقه دارد و هرگونه ارتباط ایران از طریق حزب الله لبنان را با جبهه پولیساریو رد می‌کند. طرح اتهام ارسال سلاح ازسوی حزب الله لبنان برای نیروهای جبهه پولیساریو همانند ادعاهای تکراری و دور از واقعیت رژیم سعودی و متحدانش ازجمله آمریکا ضد ایران در ارسال سلاح برای جنبش انصار الله یمن است.

تلاش برای تخریب نقش مثبت و سازنده حزب الله لبنان و جمهوری اسلامی ایران در منطقه با شکست‌ طرح‌های مثلث شوم در منطقه غرب آسیا ارتباط معناداری دارد. حزب الله لبنان اکنون خود را برای انتخابات پارلمانی آماده می‌کند و این مثلث تلاش دارد چهره این نیروی مردمی را با طرح اتهام ساختگی و اینکه ابزار دست ایران است، تخریب کند تا در روند انتخابات پارلمانی لبنان تاثیر بگذارد.

همانطور که پیش از این، اتهام‌های رژیم سعودی ضد ایران در مساله ارسال سلاح برای جنبش انصارالله یمن به واقعیت تبدیل نشد، طرح اتهام‌های حمایت ایران از جبهه‌پولیساریو از طریق حزب الله لبنان هم ساختگی است و نشان از تحت تاثیر قرار گرفتن دولت مغرب از سیاست‌های مخرب مثلت شوم دارد.

کلیدواژه