اعلام آتش بس حکومت افغانستان و طالبان نوید خوبی از صلح برای مردم افغانستان است
(last modified 1397-03-20T10:40:37+00:00 )
جوزا 20, 1397 15:10 Asia/Kabul

اعلام آتش بس حکومت افغانستان و طالبان در ایام عید سعید فطر گامی مثبت و نوید خوبی از صلح برای مردم افغانستان است

کارشناس و فعال سیاسی افغان گفت: اعلام آتش بس حکومت افغانستان و طالبان در ایام عید سعید فطر گامی مثبت و نوید خوبی از صلح برای مردم افغانستان است.

وحید مژده در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: پس از آنکه حکومت افغانستان آتش بس یکجانبه با طالبان را اعلام کرد، این گروه هم نمی توانست اعلام کند که طرفدار آتش بس نیست اما خلاف حکومت که خواستار آتش بس با زمان طولانی تری بود، طالبان اعلام کردند که فقط طی سه روز عید سعید فطر آتش بس می کنند که این هم می تواند گامی مثبت در راستای صلح تلقی شود.

وی افزود: اگر مساله آنطوری باشد که احساس می شود و امریکایی ها بخواهند با طالبان کنار بیایند، امیدواری برای برقرای صلح بیشتر است اما اگر این اعلام تنها از سوی دولت افغانستان باشد بعد از پایان زمان اعلام شده، جنگ دوباره از سر گرفته خواهد شد.

مژده تصریح کرد: در صورتی که امریکایی ها هم در برنامه نقش داشته باشند و بپذیرند که تاریخی برای خروج نیروهای خود از افغانستان مشخص کنند و این آغاز مذاکرات بین امریکایی ها و طالبان باشد گمان می رود که امکان دستیابی به صلح نیز بیشتر خواهد بود.

این کارشناس سیاسی در رابطه با تصمیم قطر برای اعزام نیروی نظامی به افغانستان هم گفت: امریکایی ها از اختلافات میان مسلمانان به خوبی استفاده می کنند، اختلافی که میان قطر و عربستان سعودی و رقابت هایی که بین قطر، عربستان سعودی و امارات وجود دارد سبب شده که نوعی رقابت هم میان این کشورها برای جلب توجه امریکا در بگیرد و قطر خلاف میل خود تصمیم به اعزام نیروی نظامی به افغانستان بگیرد.

وی اضافه کرد: این مسایل ناشی از تفرقه میان مسلمانان است و امریکایی ها می گویند بخشی از مصارف جنگ افغانستان را هم باید این کشورها بپردازند و مسوولیت بیشتری را در این زمینه به عهده بگیرند، زیرا در افغانستان خطر داعش وجود و این در حالی است که خود امریکایی ها مسبب آن هستند و به این ترتیب کشورهای اسلامی را به منازعه ای می کشانند که از آن دور هستند.

 

کلیدواژه