بازخوانی خباثت آمریکایی‌ها با ملت ایران
(last modified Thu, 21 Jun 2018 07:20:33 GMT )
جوزا 31, 1397 11:50 Asia/Kabul
  • بازخوانی خباثت آمریکایی‌ها با ملت ایران

وزیر خارجه ایران در مقاله‌ای، به ادعاهای اخیر وزیر خارجه آمریکا ضد ملت ایران پاسخ داد و موارد مهمی را به‌عنوان اینکه آمریکا خصومت تاریخی با ایران دارد و باید خسارت بپردازد؛ به آن اشاره کرده است.  

مایک پمپئو، وزیر خارجه جدید آمریکا 21 ماه مه 2018 (31 ماه ثور گذشته) در سخنانی بی‌اساس، توهین‌آمیز و مداخله‌گرانه، خواسته‌ها و تهدیداتی را در ارتباط با ایران مطرح کرد که ریشه در خصومت تاریخی آمریکا با ملت ایران دارد و نمونه‌های آن در تاریخ 40 ساله انقلاب اسلامی موجود است. «مایک پمپئو» درحالی ایران را متهم به حمایت از تروریسم و بی‌ثبات‌سازی در منطقه کرد که مجموعه رفتاری آمریکا درقبال جمهوری اسلامی ایران، از ایالات متحده، کشوری متجاوز و نقض کننده معاهده‌های بین‌المللی ساخته است.

سیاست دولت‌های مختلف در آمریکا ازجمله سیاست دولت کنونی این کشور به ریاست دونالد ترامپ،  تهدیدی برای جهان است که در قالب رویکرد یکجانبه‌گرایی مُخرب، تهدیدآمیز، ارعاب و فشار نمایان شده است.  وزیر خارجه ترامپ درحالی پس از خروج آمریکا از برجام، شروطی را برای ایران تعیین کرد و تهران را درچارچوبی که واشنگتن مدنظر دارد، تهدید کرد پای میز مذاکره بکشاند که تجربه 40 سال از انقلاب اسلامی عبرتی برای آمریکایی‌ها است تا با زبان تکریم با ملت ایران سخن بگویند. «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران در مقاله خود به‌خوبی پاسخ وزیر خارجه آمریکا را داد و نوشت: «وزیر خارجه آمریکا باید بداند که مردم ایران در طول چهار دهه گذشته مقابل تجاوز و فشارهای مختلف آمریکا، ازجمله تلاش برای کودتا و مداخله‌نظامی، حمایت از متجاوز در جنگ تحمیلی و اعمال تحریم‌های یک‌جانبه و تعمیم فراملی آنها و حتی سرنگونی یک هواپیمای مسافری ایرانی و غیره سرافرازانه ایستاده‌اند.»

این ایستادگی امروز ابعاد مختلفی به خود گرفته است و فرافکنی افرادی امثال مایک پمپئو سبب دگرگونی در ماهیت تاریخی رفتار خصمانه آمریکا با ملت ایران و تحرکات منطقه‌ای آن کشور نمی‌شود. حمایت آمریکا از گروهک تروریستی منافقین، نقش داشتن این کشور در ترور دانشمندان هسته‌ای ایران در همکاری با موساد، کمک تسلیحاتی به رژیم بعث صدام در زمان هشت سال جنگ تحمیلی و هدف قرار دادن هواپیمای مسافربری ایران با بیش از 290 مسافر و خدمه، فقط نمونه‌ای از رفتارهای دولت‌های مختلف در آمریکا با ملت ایران است. اینگونه رفتارها با ادعاسازی و توهم از حافظه تاریخی ملت ایران پاک نخواهد شد و دولت‌مردان آمریکایی به جای شرط گذاشتن باید پاسخگو باشند و به ملت ایران به سبب جنایت‌های مختلف خسارت بپردازند.

وزیر خارجه آمریکا در تاریخ 21 ماه مه گذشته، ایران را به حمایت از تروریسم در منطقه متهم کرد که به گواه اسناد تاریخی، تروریست‌های ساخته و پرداخته آمریکا، با پیروزی انقلاب اسلامی، هزاران نفر ایرانی را ترور و شهید کردند و اکنون سرکردگان آنان در لانه‌های امن زندگی می‌کنند. درهمین چارچوب؛ «جواد هاشمی‌نژاد» دبیرکل بنیاد هابیلیان (خانوادۀ شهیدان ترور در ایران) چهارشنبه‌شب در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دوم تلویزیون ایران، با بیان اینکه غرب به ویژه آمریکا در برابر ایران از همه گروه‌های تروریستی حمایت کرده است، گفت: «تروریستها بیش از 17 هزار نفر را در ایران به شهادت رساندند و همه آنها در کشورهای مدعی حقوق‌بشر دفتر دارند و مورد حمایت رسانه‌ای، سیاسی، لجستیکی و مالی غربی‌ها هستند.»      

همین رفتار و سیاست آمریکا باعث گسترش ناامنی و تروریسم در منطقه غرب آسیا هم شده است و اکنون جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان کشوری مسئولیت‌پذیر با تروریست‌های مورد حمایت آمریکا در حال مبارزه است. همانطور که وزیر خارجه ایران در مقاله خود آورده است: «سیاست‌های دولت آمریکا نه فقط نمونه‌ای از دلایل بی‌اعتمادی مردم ایران به دولت آمریکا است، بلکه از علل مهم و بنیادی تروریسم، جنگ و ناامنی در جهان و به ویژه در منطقه غرب آسیا است.» 

کلیدواژه