سرطان 18, 1397 15:31 Asia/Kabul
  • دیدار وزیر امور خارجه ازبکستان با رییس جمهوری افغانستان

عبدالعزیز کامل اف (Abdulaziz Kamilov) وزیر امور خارجه ازبکستان در دیدار با "اشرف غنی" رییس جمهوری افغانستان در کابل ، بر گسترش همکاری‌های دوکشور و اجرای توافق های به دست آمده تاکید کرد .

عبدالعزیز کامل اف (Abdulaziz Kamilov) وزیر امور خارجه ازبکستان در دیدار با "اشرف غنی" رییس جمهوری افغانستان در کابل، بر گسترش همکاری‌های دوکشور و اجرای توافق های به دست آمده تاکید کرد.

در این دیدار ، دو طرف همچنین برگسترش همکاری های امنیتی و مبازره با تروریسم تاکید کردند و بر چگونگی اجرای طرح های مشترک سرمایه گذاری، حمل و نقل ، اقتصادی و بازرگانی به توافق رسیدند.

دیدار وزیر امور خارجه ازبکستان و رئیس جمهوری تاجیکستان در کابل برای دوکشور همسایه و منطقه از اهمیت زیادی برخوردار است. شکی نیست که ، توافق مقام های بلندپایه ازبکستان و افغانستان بویژه در زمینه امور امنیتی و مبارزه با تروریسم ، نشان دهنده درک عمیق مقام های تاشکند و کابل به نیازهای روزافزودن دوکشور به همکاری های متقابل است. کارشناسان مسائل منطقه ، تحرکات مقام های دولت ازبکستان بویژه در زمینه همکاری با کشورهای همسایه و نقش آفرینی این کشور در امور کشورهای منطقه را بسیار مثبت ارزیابی کرده اند . در این ارتباط ، "حسین اسوبعلی اف" (Hossein Osobaliov) کارشناس سیاسی قرقیز گفته است:

"فعالیت‌های دیپلماتیک بی سابقه ازبکستان طی سال‌های 2017-2018 درآسیای مرکزی ، خاورمیانه و جنوب آسیا حاکی از رویکرد جدید رهبری این کشور نسبت به نقش آفرینی در عرصه بین المللی است . به طوری که ، ازبکستان در حال تبدیل شدن به یکی از شرکت کنندگان فعال در فرآیندهای اقتصادی ، سیاسی و نظامی در مناطقی نطیر افغانستان است که برای تاشکند از اهمیت بالایی برخوردار است".

حضور اقلیت ازبک در افغانستان ، اهمیت همکاری با این کشور را برای دولتمردان تاشکند تشدید کرده است . با وجود این شکی نیست که، حضور اقلیت ازبک در افغانستان در صورت استفاده بهینه می تواند مزیت برای دولت تاشکند قلمداد شود و در غیر این صورت ، این موضوع خسارت سنگینی برای دولت و ملت ازبکستان در پی خواهد داشت . در این ارتباط ، "حفیظ الله رجبی" (Hafizullah Rajabi) کارشناس سیاسی تاجیکستان طی مقاله ای ، تصریح کرده است:

"نه تنها ازبکستان ، بلکه روسیه نیز به افغانستان بعد از سال 2014 میلادی نگاهی ویژه دارد، نه به منظور کمک به پیشرفت و توسعه افغانستان ، بلکه به منظور مصون داشتن خویش دربرابر خطراتی چون گسترش تروریسم، مواد مخدر و ناامنی".پس از روی کار آمدن دولت "شوکت میرضیایف" (Shaukat Mirazyayev) در ماه دسامبر سال 2016 میلادی، روابط ازبکستان با کشورهای جهان بویژه کشورهای همسایه نظیر افغانستان متحول شد. به طوری که، درچارچوب افزایش همکاری ها با افغانستان ، "عبدالعزیز کامل اف" (Abdulaziz Kamilov) وزیر امور خارجه ازبکستان در ماه ژانویه سال 2017 میلادی به کابل سفر کرد. دراین سفر- که نخستین سفر وزیر امور خارجه ازبکستان به افغانستان طی سال های پس از استقلال ازبکستان محسوب می شد - اسناد مهم همکاری های دوکشور امضا شد. در واقع این امر نشان داد که ، مقام های ازبکستان ملاحظات امنیتی و همکاری های متقابل با افغانستان را بیش ازپیش درک می کنند و برای آن اهمیت قائل هستند . در این راستا به نظر می رسد که، همکاری های امنیتی از جمله اولویت های دولت ازبکستان برای پایان دادن به ناامنی های در آسیای مرکزی و حتی افغانستان است.