سرطان 23, 1397 09:17 Asia/Kabul
  • تحلیل سیاست های امریکا از دید گاه مشاور رهبرمعظم انقلاب در امور بین الملل

«علی‌اکبر ولایتی» مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی در امور بین‌الملل جمعه شب، در گفت وگو با بخش خبری 21 شبکه اول تلویزیون ایران، دیدار اخیرش با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه را سازنده توصیف کرد.و گفت: در این دیدار، همکاری‌های منطقه‌ای ایران و روسیه تثبیت شد.

«علی‌اکبر ولایتی»  گفت: در این دیدار، همکاری‌های منطقه‌ای ایران و روسیه تثبیت شد.

اشاره مشاور رهبر معظم انقلاب به همکاری ها ی منطقه ای  بیانگر یکی ازفصل های مهم در روابط ایران و روسیه است  . این همکاری در جریان مقابله با  داعش در سوریه  وارد مرحله حساسی شد و توانست کارایی خود را در جهت بازگرداندن ثبات به منطقه اثبات نماید  .

ولایتی روز جمعه نیز در سخنرانی خود در اندیشکده «والدای» Valdai روسیه در مسکو، نکات  مهمی را در این باره  مطرح کرد .

مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین الملل  با تاکید بر اینکه حضور ایران و روسیه در کشور سوریه ادامه خواهد داشت، گفت: اگر ایران و روسیه از سوریه خارج شوند، تروریست ها بار دیگر بر این کشور مسلط خواهند شد و این حضور تضمین کننده عدم فعالیت مجدد تروریست‌ها در سوریه است.

همکاری های منطقه ای ایران وروسیه اکنون فراتراز همکاری های جمعی در حوزه خزر و مناسبات اقتصادی چند جانبه قرار دارد. تهران و مسکو مخالف حضور آمریکا ، «ناتو» و یا هر طرف دیگری در منطقه هستند . 

رییس جمهوری روسیه  ماه نوامبر گذشته ،در دیدار با  حسن روحانی رییس جمهوری ایران درتهران، با تاکید براین که ایران همسایه و شریک راهبردی روسیه است گفت :  "  دو کشور در توسعه مناسبات و همکاری‌های دوجانبه منافع مشترک بسیاری دارند."

روابط ایران و روسیه  اکنون کار آیی  وتاثیر گذار بودنش را در حوزه مسایل استراتژیک اثبات کرده است . مهمترین جنبه این همکاری  شکل گیری روابطی بلند مدت حول محور منافع مشترک در حوزه تهدید های امنیتی و نظامی بویژه  در مقابل مداخلات نظامی غرب در منطقه است . 

مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی در امور بین‌الملل در این خصوص تصریح کرد: مستشاران نظامی ایران در سوریه و عراق به درخواست دولت‌های آنها و به صورت قانونی در این کشورها حضور دارند و ایران با تهدیدات آمریکا و رژیم صهیونیستی، سوریه را ترک نخواهد کرد. 

جمهوری اسلامی ایران، مخالف تجزیه کشورهای منطقه است و برای حل مسائل و اختلافات بر دیپلماسی تأکید دارد. ایران معتقد است که با همگرایی سازنده می توان با تهدید های مشترک از جمله تروریسم  مقابله کرد.

مجله آمریکایی نشنال اینترست درنوامبر 2017در تحلیلی با انتقاد از سیاست خصومت ورزی حداکثری» واشنگتن در قبال ایران نوشت: مشارکت تهران برای ثبات منطقه ضروری است.

نشنال اینترست با اشاره به به فقدان دوراندیشی در میان تصمیم سازان امریکا ، تصریح می کند ؛این نقص راهبردی در هیچ جا بیش از سیاست های آمریکا در قبال ایران آشکار نبوده است؛ سیاستی که  پس از انقلاب اسلامی سال 1979 بر خصومت ورزی حداکثری و گفت وگوی حداقلی استوار بوده است.

واضح است که  روابط  ایران و روسیه از دید گاه اهداف  سلطه جویانه امریکا در منطقه حساسیت بر انگیز است . ایران و روسیه نشان داده اند که در موضوع امنیت و حل‌ بحران‌های منطقه‌ای  قصد عقب نشینی در مقابل هژمونی امریکا را  ندارند.