حکومت ائتلافی آینده پاکستان با چالش های عدیده ای مواجه خواهد بود
(last modified 1397-05-07T09:36:44+00:00 )
اسد 07, 1397 14:06 Asia/Kabul
  • حکومت ائتلافی آینده پاکستان با چالش های عدیده ای مواجه خواهد بود

حکومت ائتلافی که توسط عمران خان رهبر تحریک انصاف پاکستان و برنده انتخابات پارلمانی این کشور تشکیل می شود با چالش های عدیده ای مواجه خواهد بود

کارشناس سیاسی افغان گفت: حکومت ائتلافی که توسط عمران خان رهبر تحریک انصاف پاکستان و برنده انتخابات پارلمانی این کشور تشکیل می شود با چالش های عدیده ای مواجه خواهد بود.

احمد سعیدی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به اعلام نتایج انتخابات پارلمانی پاکستان که تحریک انصاف را برنده انتخابات اعلام کرده اظهار داشت: او تمام کرسی های مورد نیاز را برای تشکیل حکومت بدست نیاورده و باید با دیگران ائتلاف کند.

وی تصریح کرد: حتی حکومت های اکثریت مطلق مانند حکومت نواز شریف هم در پاکستان با چالش مواجه بوده اند بنابراین حکومت ائتلافی قطعاً چالش ها و مشکلاتی خواهد داشت.

این دیپلمات سابق افغان در مورد رهبر تحریک انصاف پاکستان گفت: عمران خان که نام کامل وی عمران احمد خان است از قوم پشتون می باشد و در پیشاور پاکستان متولد شده هرچند اکنون پشتو صحبت نمی کند، تحصیلات وی هم در رشته اقتصاد در در انگلیس بوده، قبلاً یک خانم فرانسوی داشت که از هم جدا شدند، پس از آن با یک خانم پاکستانی ازدواج کرد که از او هم جدا شد.

سعیدی افزود: حزبی را که وی تاسیس کرد از ابتدا تحت حمایت اردو و سازمان استخبارات اردوی پاکستان بوده و پیروزی خود را هم مدیون آن است بنابراین هر سیاستی را که اردوی پاکستان در افغانستان و منطقه داشته باشد عمران خان مطابق همان سیاست ها عمل می کند.

این کارشناس سیاسی با اشاره به اینکه عمران خان صلح در افغانستان را صلح در پاکستان خوانده گفت: اکنون ابتدای کار است، او یکصد و چهارده کرسی در پارلمان کسب کرده در حالی که برای تشکیل حکومت نیاز به یکصد و سی و دو کرسی دارد و ناچار است که با برخی از احزاب یا نماینده های آزاد با افکار متفاوت ائتلاف کند.

وی همچنان یادآور شد از آنجایی که عمران خان با تندروها روابط نزدیکی داشته برخی در پاکستان به او طالب خان می گویند به هر صورت حرف و حدیث ها زیاد است اما در نهایت تصمیم گیرنده نهایی اردوی پاکستان است نه عمران خان و تا وقتی که اردوی پاکستان از سیاست خود در مورد حمایت از طالبان دست نکشد عمران خان هم حرف جداگانه ای نخواهد داشت.

سعیدی عنوان کرد به نظر می رسد که پاکستان با چالش هایی مواجه خواهد شد زیرا حزب مسلم لیگ نواز شریف نتایج انتخابات را نمی پذیرد، ثبات پاکستان با چالش مواجه می شود و مشکلات بیشتری دامنگیر این کشور خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه حکومت های ائتلافی در پاکستان عمر کمی دارند، گفت: به هر صورت حکومت ائتلافی عمران خان هم با مشکلات عدیده ای روبرو خواهد بود و هیچ نوع کمک صادقانه ای نمی تواند به افغانستان بکند و به نوعی سیاست های گذشته پاکستان در مورد افغانستان دنبال خواهد شد.

 

کلیدواژه