ضرورت حضور نمایندگان حکومت و مردم افغانستان در گفت و گوهای مرتبط با صلح این کشور
(last modified 1397-05-09T12:37:00+00:00 )
اسد 09, 1397 17:07 Asia/Kabul

حضور و طرح نظر نمایندگان حکومت و مردم افغانستان در گفت و گوهای مرتبط با صلح این کشور ضروریست

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: حضور و طرح نظر نمایندگان حکومت و مردم افغانستان در گفت و گوهای مرتبط با صلح این کشور ضروریست.

عبدالله دانش در گفت گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به نشست اخیر مقام امریکایی با نمایندگان طالبان در قطر در مورد صلح افغانستان اظهار داشت: در گفت و گوهایی که پیشتر بین معاون وزیر خارجه امریکا و هیات چهارنفری از نمایندگان طالبان در دوحه پایتخت قطر انجام شد هیچ هیاتی از افغانستان حضور نداشت و نتیجه خاصی هم حاصل نشد به جز اینکه طرفین صرفاً توافق کردند که این گفت و گوها ادامه داشته باشد.

وی افزود: این در حالی است که برای برقراری صلح در افغانستان نظرات و مواضع مردم این کشور از اهمیت خاصی برخوردار است، اما در این گفت و گوها نظر دولت و مردم این کشور مورد توجه قرار نگرفته و مذاکرات به نوعی بصورت پنهانی صورت گرفته به گونه ای که وزارت دفاع افغانستان هم از آن انتقاد کرد.

این کارشناس افغان با اشاره به پیشنهاد دولت امریکا در مورد عقب نشینی نیروهای نظامی و امنیتی افغان از مناطق دورافتاده و کم جمعیت و یا رفتن نیروهای نظامی به سوی شهرهای امن هم گفت: این برنامه اگر عملی شود نتایج مثبتی درپی نخواهد داشت زیرا از یکسو سبب می شود که نیروهای افغان انگیزه خود را از دست بدهند و از سوی دیگر سبب ایجاد ناامیدی بین مردم می شود.

دانش در مورد اینکه طالبان اعلام کرده اند تنها با امریکایی ها وارد مذاکره می شوند و امریکایی ها هم مذاکره با طالبان را پذیرفته اند اظهار کرد: این مساله نشان دهنده آن است که تمامیت ارضی افغانستان و مسایلی از این قبیل زیر سوال می رود و به نوعی به طالبان رسمیت داده می شود و مردم افغانستان هم امیدواری چندانی به برقراری صلح از این طریق نخواهند داشت.

این کارشناس سیاسی با اشاره به انتقادهای دونالد ترامپ از اسلاف خود در خصوص صرف بودجه و اعزام نیرو به افغانستان و ضرورت ترک این کشور و عملکرد متناقض وی گفت: سیاست های امریکا به گونه ای طرح می شود که افراد نمی توانند آن ها را به میل خود تغییر دهند، چنانکه پس از روی کار آمدن ترامپ نیروهای امریکایی در افغانستان افزایش پیدا کرد، حملات هوایی آن ها افزایش یافت و شدت جنگ هم بیشتر شد. بنابراین استراتژی جنگی را که ترامپ اعلام کرد یک استراتژی ناکام بود.

وی با اشاره به طرح اختصاص مناطق امن برای طالبان از سوی برخی از شخصیت های افغان هم گفت: اگرچه جزئیات این طرح و عملی شدن آن هنوز مشخص نیست اما به نوعی امتیاز دهی به طالبان است و به نظر می رسد که امریکایی ها هم برای اینکه طالبان را در قدرت سهیم کنند بی تمایل به این مساله نیستند.

 

کلیدواژه