داعش فعال در افغانستان یک پدیده امریکایی و وابسته به کشورهای بزرگ است
(last modified 1397-05-14T08:47:25+00:00 )
اسد 14, 1397 13:17 Asia/Kabul
  • داعش فعال در افغانستان یک پدیده امریکایی و وابسته به کشورهای بزرگ است

داعش فعال در افغانستان یک پدیده امریکایی و وابسته به سازمان های استخباراتی کشورهای بزرگ است

کارشناس و پژوهشگر سیاسی افغان تاکید کرد: داعش فعال در افغانستان یک پدیده امریکایی و وابسته به سازمان های استخباراتی کشورهای بزرگ است.

وحید مژده در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به تسلیم شدن حدود 250 نفر از نیروهای تحت نام داعش به دولت افغانستان در ولایت جوزجان اظهار داشت: این ها نیروهایی هستند که با حمایت امریکایی ها و کمک حکومت افغانستان تحت نام داعش فعال شده بودند.

وی افزود: در سال 2014 زمانی که حکومت وحدت ملی تشکیل و محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان شد در نشست مونیخ گفت که داعش در افغانستان وجود دارد در حالی که در آن زمان اثری از داعش در این کشور نبود.

به گفته این کارشناس سیاسی بعدها آهسته آهسته پرچم های داعش در گوشه و کنار این کشور مشاهده شد. در همان زمان شک و تردیدهایی ایجاد شد مبنی بر اینکه داعشی که در افغانستان پدید آمده گروهی نیست که در عراق و سوریه حضور داشته بلکه حکومت کابل به نوعی در ایجاد آن دست داشته است.

مژده عنوان کرد: سپس در شرق افغانستان افرادی از داعش دیده شدند که ارتباطاتی با داعش سوریه داشتند، اما مشخص بود افرادی که تحت نام داعش در شمال افغانستان فعالیت می کردند، افغان و وابسته به برخی از احزاب فعال در این کشور بودند. آنان برخی روستاها را به کنترل خود درآوردند و با کسانی که مخالف حضور آن ها بودند برخورد کردند و در برخی موارد دیده شد که حکومت هم با آن ها همکاری کرد.

وی یادآور شد زمانی هم که طالبان این نیروهای تحت نام داعش را تحت فشار قرار می دادند و به آن ها حمله می کردند هواپیماهای امریکایی مواضع طالبان را بمباران می کردند که اگر این اقدامات صورت نمی گرفت مدت ها قبل ریشه داعش در افغانستان خشک می شد.

این فعال سیاسی افغان اظهار کرد: به هر صورت طالبان این بار از سه ولایت فاریاب، جوزجان و سرپل نیروهای تحت نام داعش را تحت فشار قرار دادند اما هلیکوپترهای دولتی آمدند و آن ها را با خانواده هایشان نجات دادند در حالیکه بسیار اتفاق افتاده حتی نیروهای دولتی در محاصره طالبان قرار می گیرند و تعداد زیادی از آن ها کشته می شوند اما کمکی به آن ها نمی شود.

مژده بیان داشت: این مسایل نشان می دهد که داعش یک پدیده امریکایی در افغانستان است و وابسته به سازمان های استخباراتی کشورهای بزرگ است که به خاطر اهداف درازمدت شان از آن ها حمایت می کنند.

این صاحبنظر سیاسی گفت: در حال حاضر دشمنان در بسیاری از کشورهای اسلامی آتش افروخته اند اما آسیای میانه از این مساله دور مانده و امریکایی ها تلاش می کنند آسیای میانه را هم به این قائله بکشانند و می خواهند برخی کشورهای دیگر اسلامی را نیز از طریق مرزهای افغانستان با مشکلات مواجه کنند و در این زمینه بودجه های هنگفتی را هم به مصرف رسانده اند.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر امریکایی ها اقداماتی هم انجام می دهند و وانمود می کنند که با داعشی ها می جنگند تا افکار عمومی را بازی دهند در حالیکه افرادی را تحت نام داعش استخدام کرده اند و به آن ها کمک می کنند تا اهدافشان را در منطقه از طریق آن ها پیگیری کنند.

 

کلیدواژه