اسد 15, 1397 12:22 Asia/Kabul

شهید دکتر سید محمد علیشاه موسوی گردیزی زندگی پربرکتی داشت و جهاد علیه کفر را در هر جبهه ای تجربه کرد تا زمانی که خداوند شهادت را نصیب وی کرد

مستند ساز ایرانی تاکید کرد: شهید دکتر سید محمد علیشاه موسوی گردیزی زندگی پربرکتی داشت و جهاد علیه کفر را در هر جبهه ای تجربه کرد تا زمانی که خداوند شهادت را نصیب وی کرد.

محمد حسین جعفریان در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در مشهد اظهار داشت: شهید گردیزی در جنگ با روس ها در نوجوانی دو بار مجروح شد و بعد در جبهه علم به تهران آمد و در دانشگاه تهران پزشکی خواند و همان زمان به جبهه جنگ ایران و عراق هم می رفت و آنقدر جدی بود که در عملیات والفجر مقدماتی فرمانده اورژانس خط دو نبرد بود.

این روزنامه نگار ایرانی افزود: بعد از پیروزی مجاهدین و پس از استقرار حکومت آقای کرزی او به افغانستان بازگشت، در لویه جرگه شرکت کرد و بعدها امریکایی ها وی را دستگیر کرده و به گوانتانامو انتقال دادند و شکنجه های سختی به وی تحمیل کردند. در حقیقت پس از جهاد با روس ها وی جهاد با امریکایی ها را در پیش گرفت.

به گفته این شاعر و نویسنده که رابطه نزدیکی با شهید گردیزی داشت، بعد از آنکه آقای موسوی گردیزی از گوانتانامو آزاد شد می توانست در ایران زندگی کند و در رشته پزشکی فعال باشد زیرا وی یک پزشک بود و از جایگاه خوبی هم برخوردار بود اما باز ترجیح داد که به افغانستان و به گردیز بازگردد در حالی که شرایط زندگی برایش در آنجا با وجود حضور نیروهای امریکایی، طالبان و و اخیراً داعش دشوار بود.

جعفریان عنوان کرد که وی مانند امام موسی صدر در لبنان توانست شخصیتی برای خود در افغانستان ایجاد کند و به محل رجوع شیعه و سنی تبدیل شود. آخرین تجربه جهاد او هم جهاد با داعش بود که بالاخره توسط این گروه به شهادت رسید.

جعفریان که مدت زیادی در افغانستان و در جمع مجاهدان افغان حضور داشته گفت: زمان زیادی طول می کشد که در ایران و افغانستان این مرد را بشناسند. این عبارتی که این روزها در مورد ایشان نقل می شود و وی را دکتر چمران افغانستان می خوانند شاید بتواند تا حدی شخصیت واقعی این او را نشان دهد. وی با اشاره به حضور موسوی گردیزی در جبهه های جنگ ایران علیه رژیم بعث عراق اضافه کرد: درک افرادی مانند شهید گردیزی برای انسان هایی که در محدوده کشور، ملیت و قوم زندانی هستند بسیار دشوار است. این افراد کسانی هستند که وظایف انسانی خود را در هر جایی که باشند انجام می دهند، وقتی در ایران حضور داشت و جبهه حق را تشخیص داد جان خود را بر کف گرفت و چند سال در این جهاد و همچنان در جهاد سازندگی حضور پیدا کرد.

دکتر سید محمد علیشاه موسوی گردیزی روز جمعه در جریان حمله تروریستی در مسجد صاحب الزمان (عج) در منطقه خواجه حسن گردیز به شهادت رسید. ده ها تن دیگر از نمازگزاران در این حمله شهید و زخمی شدند. گروه داعش مسوولیت این حمله را به عهده گرفت.

 

کلیدواژه