سنبله 28, 1395 09:57 Asia/Kabul
  • مدارس افغانستان
    مدارس افغانستان

محمد اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان اعلام کرد در شیوه های تامین امنیت نهادهای آموزشی و آکادمیک بازنگری خواهد کرد.

محمد اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان در جمع خانواده های قربانیان دانشگاه آمریکایی افغانستان در کابل گفت ،دولت وحدت ملی افغانستان در زمینه تامین امنیت نهادهای علمی و آکادمیک کشور بخصوص دانشگاه آمریکایی در کابل از تمام امکانات خود استفاده کرده و راه‌های جدید را برای تامین امنیت بهتر این مراکز جستجو خواهد کرد.

حدود 20 روز پیش شماری از تروریستها به دانشگاه آمریکایی افغانستان در غرب کابل حمله کردند . در این حمله ۱۳ تن ازجمله یک استاد دانشگاه،7 دانشجو 2 نگهبان و 3 افسر پلیس کشته شدند. حمله به مراکز آموزشی در افغانستان یکی از نقاط هدف گروه های تروریستی از جمله طالبان در این کشور است.

درسال های اخیر بارها گروه طالبان به مدارس و مراکز علمی افغانستان حمله کرده و شماری از دانش آموزان،دانش پژوهان و مربیان را به کام مرگ فرستاده اند. حملات طالبان به مدارس و نهادهای آموزشی در افغانستان پیامدهای ناگواری برای این کشور داشته است. در ماه اسد گذشته صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) اعلام کرد مدارس در افغانستان به طور فزاینده‌ ای مورد حمله قرار می‌گیرند و تقریبا 100 هزار کودک در جنوب این کشور به دلیل تعطیلی مدارس ، از تحصیل محروم شده‌اند.

گفته شده از نیمه اول امسال(2016) مدارس افغانستان هدف تقریبا 100 حمله قرار گرفته که در مقایسه با زمان مشابه در سال 2015 شش برابر شده است. این آمار نشان می دهند نهادهای امنیتی افغانستان ، نتوانسته اند به طور قابل قبولی حملات طالبان به مراکز آموزشی در این کشور را مهار کنند.

افزایش شش برابری این حملات در شش ماه نخست سال 2016 در مقایسه با دوره مشابه در سال 2015 حاکی از ان است که طرحهای دولت افغانستان برای تامین امنیت مراکز علمی و آموزشی توفیق چندانی نداشته است .

دور ماندن هزاران دانش آموز از مراکز علمی در افغانستان به دلیل ترس از حملات تروریستی که بزرگترین خسارت اجتماعی به این کشور محسوب می شود ، در حالی است که رشد علمی و فرهنگی برای توسعه هر کشوری بسیار مهم است. علاوه بر این پیامدهای پایین بودن میزان سواد در افغانستان در بخش های مختلف اقتصادی و امنیتی هم بسیار نگران کننده است.

میزان سواد با معیارهای سلامت و بهداشت در هر کشور رابطه‏‌ مستقیم دارد و در هر جامعه‏‌ که میزان باسوادی‏‌ بیشتر باشد،سطح سلامت مردم آن نیز بالاتر و میزان مرگ و میر بخصوص درکودکان کم‏تر است.

طبق آمار سازمان ملل درحدود 66 فیصد مردم افغانستان از سواد بی بهره اند و 34 فیصد مردم این کشور کشور باسوادانی هستند که تنها توانایی خواندن و نوشتن را دارند. در چنین شرایطی اتخاذ برنامه های منسجم از سوی دولت وحدت ملی افغانستان برای تامین امنیت مراکز آموزشی ، اجتناب ناپذیر است و می تواند در رشد علمی این کشور بسیار موثر باشد.

 

 

 

کلیدواژه