اسد 20, 1397 14:21 Asia/Kabul
  • برای رسیدن به صلح پایدار در افغانستان باید در ابعاد داخلی، منطقه ای و بین المللی کار شود

جنگ افغانستان ابعاد مختلف داخلی، منطقه ای و بین المللی دارد و برای رسیدن به یک صلح پایدار در این کشور باید در هر سه بعد بصورت موازی کار شود

کارشناس سیاسی-نظامی افغان گفت: جنگ افغانستان ابعاد مختلف داخلی، منطقه ای و بین المللی دارد و برای رسیدن به یک صلح پایدار در این کشور باید در هر سه بعد بصورت موازی کار شود.

محمد یوسف امین زازی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به تلاش برخی کشورها از جمله چین برای ایفای نقش در برنامه صلح افغانستان اظهار داشت: با آمدن گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان و پیوستنش به دولت جنگ این کشور ختم نشد بنابراین تا زمانی که ابعاد منطقه ای و بین المللی جنگ در افغانستان حل نشود از طریق صلح با طالبان هم مشکل این جنگ حل نخواهد شد.

وی افزود: هر گروه تروریستی که در افغانستان وارد جنگ شده از سوی کشورهای خارجی تامین و حمایت شده و پایگاه ها و پناهگاه های آن ها در خارج از افغانستان قرار دارد، در این کشور نه پایگاه های تروریستی وجود داشته و دارد و نه زمینه ای برای تامین اسلحه آن ها.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: خارجی ها خودشان ادعا می کنند که دست کم بیست گروه تروریستی در افغانستان فعال هستند طالبان فقط یکی از آن ها می باشند، دیگر گروه های را چه کسانی تامین و تجهیز می کنند و با آن ها باید چه برخوردی صورت بگیرد؟، این ها نگرانی هایی است که مردم افغانستان در زمینه ثبات و امنیت کشورشان دارند.

زازی اظهار کرد: افغان ها از هر برنامه ای در رابطه با صلح و امنیت این کشور استقبال می کنند و خارجی ها هم باید به حقوق و خواسته های مردم افغانستان احترام بگذارند و اقدامات و همکاری های خود را در چارچوب قوانین انجام دهند.

وی با اشاره به اعلام آتش بس در ایام عید سعید فطر در افغانستان و وقوع رویدادهای تروریستی در عین زمان گفت: این مساله نشان می دهد که خارجی ها در قضایای افغانستان نقش دارند بنابراین خواست افغان ها این است که کشورهای منطقه و جهان با آن ها صادقانه برخورد کنند.

 

کلیدواژه