دشمنان مردم افغانستان پیشرفت تحصیلی و علمی جوانان افغان را تحمل نمی کنند
(last modified 1397-05-27T09:53:39+00:00 )
اسد 27, 1397 14:23 Asia/Kabul

دشمنان مردم افغانستان و دشمنان علم و آگاهی، پیشرفت تحصیلی و علمی جوانان افغان را تحمل نمی کنند به همین دلیل بی رحمانه آن ها را هدف قرار می دهند

کارشناس سیاسی-فرهنگی افغان گفت: دشمنان مردم افغانستان و دشمنان علم و آگاهی، پیشرفت تحصیلی و علمی جوانان افغان را تحمل نمی کنند به همین دلیل بی رحمانه آن ها را هدف قرار می دهند.  

حجت الاسلام عباس حسن زاده رئیس شورای عالی قرآنی افغانستان در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: از هفده سال قبل و ایجاد تحولات جدید فضای آزادتری از لحاظ آموزشی در عرصه های مختلف در افغانستان ایجاد شده و جوانان افغان رشد پیدا کرده و در فضاهای مختلف آموزشگاهی و دانشگاهی حضور پیدا کرده اند.

وی افزود: این مساله برای دشمنان علم و آگاهی و کسانی که جهل و بربریت از وجود آن ها می بارد قابل تحمل نیست و مشاهده می شود که گهگاه در کنار هدف قرار دادن مساجد و عبادتگاه ها، آموزشگاه ها را هم هدف حملات خود قرار می دهند چنانکه اخیراً هم دشمنان یکی از آموزشگاه های موفق در غرب کابل را که جوانان در آن مشغول آموزش و اخذ آمادگی برای امتحان کنکور بودند هدف قرار دادند.

به گفته این کارشناس افغان دست هایی در کار است که تروریست ها را هدایت می کنند و آن ها را به مراکز مختلف دینی، مذهبی و آموزشی می رسانند، حلقاتی در داخل دولت افغانستان و حلقاتی در خارج از آن و نیز برخی کشورهای ذیدخل در امور این کشور که به دنبال قدرت هستند در این مسایل نقش دارند.

حسن زاده اظهار کرد: در داخل افغانستان ممکن است برخی افراد ضعیف النفس و جاهل در پست های دولتی قرار گرفته باشند، بر اساس همان جهل و تعصب پیش می روند و در برنامه ریزی چنین جنایاتی و داغدار کردن بسیاری از خانواده ها دست داشته باشند.

این فعال فرهنگی گفت: برای تروریست ها هیچ گونه معیارهای انسانی مطرح نیست و تنها چیزی که برایشان مطرح است هدف قرار دادن عده ای از انسان های کارآمد و دانشمند است که برای آینده این کشور برنامه دارند.

وی تاکید کرد که اتخاذ تدابیر امنیتی بر عهده دولت است و ارگان های امنیتی با بودجه های کلانی که مصرف می کنند باید تلاش کنند امنیت را به درستی تامین و افراد خرابکار راشناسایی کنند و افراد خاطی را به ملت معرفی نمایند. باید پیگیری شود که این حملات چگونه اتفاق می افتد، چه کسانی حمله کنندگان را به مکان های مورد نظر می رسانند و چه کسانی از آن ها حمایت می کنند.

این کارشناس افغان عنوان کرد: ده ها مسجد، مرکز آموزشی و پایگاه های نظامی مورد حملات قرار گرفته و مشخص نشده که زمینه های این حملات از سوی چه کسانی فراهم می شود. کار خاصی هم برای مشخص شدن این قضایا و اعلام آن به مردم انجام نگرفته است.

وی اضافه کرد: مردم افغانستان اکنون در یک فضای نامعلوم و گنگ بسر می برند، این مسایل و حملات برای غیرنظامیان بسیار تکان دهنده است و باید جلو آن گرفته شود ضمن اینکه با وحدت و صمیمیت مردم افغانستان و ارتباط تنگاتنگ ملت و دولت جامعه باید شرایط عادی خود را بازیابد و دست اجانب و متجاوزین از افغانستان کوتاه شود.

 

کلیدواژه