حکومت افغانستان و خارجی ها ابتکار عملی برای تامین امنیت این کشور ندارند
(last modified 1397-05-28T12:46:01+00:00 )
اسد 28, 1397 17:16 Asia/Kabul

حکومت وحدت ملی افغانستان و نیروهای خارجی ابتکار عمل و برنامه خاصی برای تامین امنیت این کشور ندارند

کارشناس سیاسی افغان گفت: حکومت وحدت ملی افغانستان و نیروهای خارجی ابتکار عمل و برنامه خاصی برای تامین امنیت این کشور ندارند.

کامبخش نکویی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: حکومت وحدت ملی افغانستان از بدو تاسیس تمایلی به برقراری امنیت سراسری در این کشور نداشته و دولت امریکا هم حتی بعد از امضای پیمان امنیتی با دولت افغانستان تمایلی برای برقراری امنیت در این کشور از خود نشان نداد و کار خاصی هم در این زمینه انجام نداد.

وی افزود: برخی دستگاه های اطلاعاتی و ارگان های مخفی که در افغانستان حضور دارند هم به دنبال منافع خود هستند و این مساله وضعیت جنگ را در این کشور پیچیده کرده است. ضمن اینکه برخی رویکردهای قبیله گرایی و قوم گرایی نیز چالش هایی را به وجود آورده است.

این کارشناس سیاسی یادآور شد: حکومت افغانستان درپی آن است که جنگ را در شمال افغانستان به نوعی مدیریت کند اما در ولایات جنوبی کاری به طالبان نداشته باشد و حتی صحبت هایی درمورد اینکه اختیار برخی ولایات به طالبان واگذار شود، وجود دارد. بصورت کلی دولت افغانستان ابتکار خاصی در رابطه با تامین امنیت نداشته و با گسترش ناامنی ها به نوعی دچار سردرگمی شده است.

نکویی تصریح کرد: در حال حاضر در تعدادی از ولایات افغانستان جنگ جریان دارد و دولت هم توان پایان دادن به آن را ندارد.

این کارشناس افغان با اشاره به توضیح خواستن محمد اشرف غنی از مقامات پاکستان به خاطر مداوای زخمی های طالبان در آن کشور عنوان کرد: هرچند این موضوع به نوبه خود یک مساله است اما آقای غنی با طرح برخی مباحث عوام گرایانه سعی در انحراف افکار عمومی دارد.

وی اضافه کرد: واقعیت این است که حکومت افغانستان و امریکایی ها ابتکار عمل برای تامین امنیت حتی در شهرهای بزرگ را هم از دست داده اند.

 

کلیدواژه