آتش بس میان حکومت افغانستان و طالبان باید بر اساس اصول بین المللی برقرار شود
(last modified 1397-05-29T10:17:14+00:00 )
اسد 29, 1397 14:47 Asia/Kabul

اگر قرار است آتش بسی میان حکومت افغانستان و طالبان برقرار شود باید بر اساس اصول بین المللی باشد

عضو ارشد شورای عالی صلح افغانستان گفت: اگر قرار است آتش بسی میان حکومت افغانستان و طالبان برقرار شود باید بر اساس اصول بین المللی باشد.

محمد اسماعیل قاسمیار در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: در صورتی که اصول آتش بس که در جهان مروج است دقیقاً رعایت شود می تواند نتایج مثبتی داشته باشد.

مشاور امور بین الملل شورای عالی صلح افغانستان با اشاره به اعلام آتش بس سه ماهه و مشروط به عدم درگیری که از سوی محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان مطرح شده اگر قرار است آتش بسی صورت بگیرد باید اصول بین المللی در آن رعایت شود تا مخالفان مسلح به راحتی نتوانند به شهرها نفوذ کنند.

وی افزود: به عنوان مثال آن دسته از مخالفان مسلح دولت که در ایام آتش بس می خواهند آزادانه وارد شهرها شوند باید به شرط بازگشت اسامی شان یادداشت شود و سلاح های خود را تحویل دهند و در زمان خروج از شهرها سلاح های خود را تحویل بگیرند.

این کارشناس حقوقی عنوان کرد: اما آن دسته از مخالفان مسلح که می خواهند به برنامه صلح بپیوندند باید تحت این برنامه قرار بگیرند، بایومتریک یا شناسایی الکترونیک شوند تا نگرانی های مردم مرفوع شود، نگرانی مردم هم در این زمینه بجاست زیرا در گذشته مخالفان مسلح به راحتی نمی توانستند وارد شهرها شوند اما با مطرح شدن بحث آتش بس این کار برای آنان آسان می شود.

قاسمیار با اشاره به اصرار سران طالبان برای مذاکره مستقیم با امریکا و رد مذاکره با حکومت افغانستان گفت: بار منفی این مساله زیاد است زیرا برنامه صلح تحت مالکیت و رهبری افغان ها است و ما همواره با صراحت لهجه گفته ایم که خارجی ها فقط می توانند زمینه سازی کرده و تسهیلات فراهم کنند اما هیچ کس دیگری نمی تواند مذاکرات صلح را به نام افغان ها انجام دهد.

وی اضافه کرد: طالبان از یکطرف می گویند نیروهای خارجی باید از افغانستان خارج شوند و از طرف دیگر می خواهند با امریکا که آن را اشغالگر می دانند وارد مذاکره مستقیم شوند در حالیکه اگر قرار است صلحی صورت بگیرد باید با مردم افغانستان، دولت این کشور و شورای عالی صلح باشد.

 

کلیدواژه