سفر ظریف به اسلام‌آباد؛ رونمایی از فصل جدید روابط ایران و پاکستان
(last modified 1397-06-09T07:51:41+00:00 )
سنبله 09, 1397 12:21 Asia/Kabul
  • سفر ظریف به اسلام‌آباد؛ رونمایی از فصل جدید روابط ایران و پاکستان

«محمدجواد ظریف» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران برای انجام سفری دو روزه به پاکستان رفته است و نخستین مقام خارجی دیپلماتیک محسوب می‌شود که با شروع به‌کار دولت جدید این کشور به نخست‌وزیری «عمران‌خان»، با مسئولان مختلف دولت وی رایزنی می‌کند.

ظریف روز پنجشنبه وارد اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان شد و در جمع خبرنگاران گفت: جمهوری اسلامی ایران با پاکستان روابط تاریخی و خوبی دارد. ظریف سپس در دیدار با «اسد قیصر» رئیس مجلس ملی پاکستان، با بیان اینکه ایران، بهترین و مستحکم‌ترین روابط را با پاکستان خواستار است، ابراز امیدواری کرد در دولت جدید پاکستان به‌ نخست‌وزیری «عمران خان»، مناسبات دوستانه دو کشور بیش از پیش گسترش یابد.

روابط ایران و پاکستان به‌سبب اشتراک‌های مذهبی، دغدغه‌های مشترک امنیتی در مرزها و مبارزه با تروریسم، همواره مورد توجه مسئولان عالی‌رتبه دو کشور بوده است.

گسترش روابط با همسایگان، اولویت سیاست خارجی ایران است و درهمین چارچوب؛ تهران به اسلام‌آباد نگاه ویژه‌ای دارد. اکنون دولت جدیدی در پاکستان مستقر شده است و همانند ایران نگاه ویژه‌ای به روابط دو همسایه دارد و همین مساله، نقطه اشتراک راهبردی برای شروع فصل جدید در روابط ایران و پاکستان محسوب می‌شود. این مهم در گفت وگوی تلفنی اخیر «عمران‌خان» و «حسن روحانی»، رئیس جمهوری اسلامی ایران کاملا مشهود بود. «عمران‌خان» در این گفت وگوی تلفنی اظهار کرد: «اطمینان می‌دهم که روابط دو کشور توسعه بیشتری خواهد یافت و پاکستان اهمیت ویژه‌ای برای تقویت روابط خود با ایران قائل است.»

ایران و پاکستان علاوه بر همکاری امنیتی و مبارزه مشترک با تروریسم که همواره این موضوع بین مسئولان مربوطه در جریان است، در بعد اقتصادی هم می‌توانند نیازهای متقابل را مرتفع کنند. ایران در زمینه انرژی و خدمات فنی و مهندسی از ظرفیت خوبی برخوردار است و می‌تواند نیازهای مبرم پاکستان را در بخش انرژی به ویژه برق مرتفع کند. خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان، که سال‌ها بین دو کشور مطرح است و در گذشته به‌سبب برخی ملاحظات سیاسی در عمل پیشرفتی نداشت، اکنون با نخست‌وزیری عمران‌خان باردیگر به‌طور جدی مطرح شده است. در همین زمینه؛ «محمد عبدالباسط» سخنگوی پیشین وزارت خارجه پاکستان، گفت: «دیدار وزیر خارجه ایران با نخست وزیر جدید پاکستان از اهمیت فراوانی برخوردار است، چراکه ظریف و عمران‌خان درباره احیای خط لوله گاز بین دو کشور تصمیم‌های جدیدی اتخاذ خواهند کرد تا از این طریق، مساله کمبود گاز و انرژی در پاکستان حل شود.»

فصل جدید در روابط ایران و پاکستان به‌سبب این که مسئولان جدید این کشور درحال بازتعریف سیاست خود با آمریکا هستند، از چشم‌انداز روشنی برخوردار است و این مهم، منافع ملی ایران و پاکستان را تامین خواهد کرد. سیاست مستقل‌تر پاکستان در دوران نخست‌وزیر عمران‌خان، مسیر همکارهای تهران و اسلام‌آباد را تسهیل خواهد کرد و در نتیجه، ایران و پاکستان با نگاه مشترک و نزدیک‌تر مسائل مربوط به روابط دوجانبه و منطقه‌ای را پیش می‌برند. در بُعد دو جانبه؛ همکاری‌های اقتصادی ازجمله خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان با مواضع تقریبا یکسان‌تری رو به‌رو خواهد شد و موفقیت این پروژه مهم راهبردی، به‌نفع هر دو کشور همسایه است. علاوه بر این؛ مبارزه با تروریسم به‌عنوان چالش جدی منطقه و برقراری امنیت در مرزهای مشترک باهم ارتباط دارد. دولت جدید پاکستان با تعریفی که آمریکا از مبارزه با تروریسم دارد، مخالف است و به‌نظر می‌رسد رویکرد مستقلی را در این زمینه اتخاذ خواهد کرد؛ همین مساله، در فصل جدید روابط ایران و پاکستان تاثیرگذار است. 

کلیدواژه