حکومت افغانستان مصمم به برگزاری انتخابات شفاف و بدون نقص نیست
(last modified 1397-06-10T13:47:50+00:00 )
سنبله 10, 1397 18:17 Asia/Kabul

حکومت افغانستان مصمم به برگزاری انتخابات شفاف نیست بنابراین تعویق برگزاری انتخابات که از سوی برخی مطرح می شود هم کمکی به برگزاری انتخابات شفاف نخواهد کرد

کارشناس سیاسی-فرهنگی افغان گفت: حکومت افغانستان مصمم به برگزاری انتخابات شفاف نیست بنابراین تعویق برگزاری انتخابات که از سوی برخی مطرح می شود هم کمکی به برگزاری انتخابات شفاف نخواهد کرد.

دکتر سید وحید ظهوری حسینی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: نحوه انتخاب اعضای کمیسیون انتخابات افغانستان، طرح ها و برنامه هایی که این کمیسیون داشته و زمانبندی هایی که برای انتخابات انجام می دهند همه مشکلاتی داشته که باعث مخالفت های جامعه مدنی افغانستان شده است.

وی افزود: اگر امروز جامعه مدنی و صاحبنظران در مورد شفافیت انتخابات افغانستان نگرانی دارند این نگرانی بجاست و اگر قرار باشد انتخاباتی شفاف و عاری از تقلب برگزار شود باید مقدمات آن انجام شود و برنامه های قابل اجرا برای آن تنظیم شود. این درحالی است که روند کار انتخابات در حال حاضر اشکالاتی دارد و اگر کار بایومتریک یا شناسایی الکترونیک رای دهندگان انجام شود می تواند از مشکلات بکاهد.

این کارشناس سیاسی در عین حال گفت: اما اکنون کشور در شرایط خاصی قرار دارد که انجام بایومتریک هم بصورت کامل و در تمام ولایات امکان پذیر نیست و حتی هنوز در مورد نحوه صدور تذکره (شناسنامه) های الکترونیکی هم بحث وجود دارد.

به گفته ظهوری حسینی برای برگزاری یک انتخابات شفاف و بی عیب و نقص ممکن است نیاز به زمان بیشتری داشته باشیم و حتی اگر قرار باشد زمان انتخابات به خاطر دستیابی به شفافیت بیشتر به تعویق بیفتد منافع آن بیشتر خواهد بود اما در مورد نفس کار شک و تردید وجود دارد زیرا برگزاری انتخابات پارلمانی هم چند سال به تعویق افتاد و پارلمان قبلی همچنان بر سر کار است. بنابراین اگر باز هم انتخابات ریاست جمهوری به تعویق بیفتد بعید است که ساز و کارها برای برگزاری انتخابات شفاف تنظیم شود.

عضو موسس بنیاد علمی-فرهنگی کوثر عنوان کرد: بنابراین به نظر می رسد که کوتاهی دولت در این زمینه ادامه پیدا خواهد کرد در حالی که اگر دولت از گذشته ها برای برگزاری انتخابات شفاف برنامه ریزی می کرد، انتخابات می توانست در زمان معین خود برگزار شود اما بسیاری از مشکلات و گرفتاری های امروز مردم افغانستان به بی تدبیری و عدم مدیریت درست حکومت و سران آن برمی گردد.

وی اضافه کرد: در صورتی که حکومت مصمم باشد یک انتخابات شفاف و بدون نقص را برگزار کند با همکاری سازمان ها و کشورهای کمک کننده زمینه آن مساعد خواهد شد اما به نظر می رسد که عده ای به دنبال برگزاری انتخابات نیستند و به دنبال بحران آفرینی می باشند.

 

کلیدواژه