سنبله 15, 1397 16:48 Asia/Kabul

امضای توافقنامه 41 ماده ای بین وی و والی هرات افغانستان در عرصه های مختلف نتیجه مذاکرات و تفاهمات گذشته و اخیر میان هیات های دو استان بود

استاندار خراسان رضوی اعلام کرد: امضای توافقنامه 41 ماده ای بین وی و والی هرات افغانستان در عرصه های مختلف نتیجه مذاکرات و تفاهمات گذشته و اخیر میان هیات های دو استان بود.  

علیرضا رشیدیان در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: با حضور هیات عالیرتبه از ولایت هرات به ریاست محمد آصف رحیمی والی این ولایت در خراسان رضوی چهارمین نشست مشترک دو استاندار خراسان رضوی و هرات را برگزار کردیم و با توجه به توافقات قبلی و پیگیری آن ها در حوزه مسایل اقتصادی، سیاسی و همکاری های آموزشی و علمی مذاکرات انجام شد.

وی افزود: بعضی از توافقات قبلی که صورت گرفته بود نهایی شد و بعضی هم نیاز به پیگیری مجدد داشت که در مجموع منجر به توافقنامه ای برای تعمیق و گسترش همکاری های دو طرف شد.

به گفته والی خراسان رضوی هم در بخش تسهیل تعاملات مرزی دو کشور در بحث ترانزیت و همکاری های تجاری و اقتصادی و هم در موضوع مسایل عمرانی مانند برق و مسایل زیربنایی و آمادگی هایی که جمهوری اسلامی ایران برای خط 400 کیلوولت انتقال برق به هرات اعلام کرد تا با جلب سرمایه گذاران افغانستانی بتوانیم این کار را در ایران کلید بزنیم مذاکرات لازم انجام شد.

رشیدیان اظهار امیدواری کرد که در نتیجه این توافقات در عرصه های مختلف اقتصادی، علمی و فرهنگی و همکاری های امنیتی مرزی، همکاری ها، تعاملات و ارتباطات دو ملت و دو کشور همسایه منافع و مصالح مردم دو کشور تامین شود.

وی یادآور شد که با حضور هیات های دو ولایت خراسان رضوی و هرات سه کارگروه داشتیم که به انضمام چهار کمیته تخصصی که محورهای مورد توافق از حوزه گمرک گرفته تا همکاری های علمی، فرهنگی و پزشکی و نیز همکاری های تجاری و اقتصادی را دنبال کردند، در مورد مساله ترددها، کاهش هزینه های پرداختی، ایجاد ظرفیت های مناسب تر در مرزهای اسلام قلعه و دوغارون برای مسافرین هم توافقاتی صورت گرفت و نتیجه این توافقات به 41 بند در توافقنامه ای انجامید که در جلسه دو استاندار امضا شد.

رشیدیان همچنان به خاطر حادثه تروریستی که در یک ورزشگاه در غرب کابل رخ داد به مردم افغانستان تسلیت گفت و آرزوی روزهای پر از امنیت و آرامش برای مردم این کشور کرد.

 

کلیدواژه