روابط استراتژیک  وراهبردی ایران با ترکیه و روسیه از دید گاه رهبر معظم انقلاب
(last modified 1397-06-17T03:59:54+00:00 )
سنبله 17, 1397 08:29 Asia/Kabul
  • روابط استراتژیک  وراهبردی ایران با ترکیه و روسیه از دید گاه رهبر معظم انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر جمعه در دیدار «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه و هیأت همراه، مهمترین نیاز امروز دنیای اسلام را نزدیکی هرچه بیشتر کشورهای اسلامی و هم‌افزایی آنها دانستند .

ایشان  تصریح کردند  ؛ استکبار و در رأس آن امریکا از همکاری و نزدیکی کشورهای اسلامی و شکل‌گیری یک قدرت اسلامی نگران است. رهبر معظم انقلاب علت دشمنی و کینه‌ورزی آمریکا با کشورهای اسلامی دارای قدرت را همین نگرانی برشمردند و افزودند: جمهوری اسلامی ایران و ترکیه دو کشور آبرومند و قدرتمند منطقه هستند و انگیزه‌های مشترکی برای دنیای اسلام دارند، بنابراین باید همکاری‌های دو کشور در زمینه های سیاسی و اقتصادی بیش از پیش گسترش یابد.

 
رهبر معظم انقلاب همچنین جمعه شب در دیدار  ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه و هیأت همراه،  تأکید کردند ؛ همکاری‌های دو جانبه ایران و روسیه می تواند در مسائل جهانی نیز گسترش یابد.حضرت آیت الله خامنه ای،  با خیرخواهانه خواندن دیدگاه رئیس جمهور روسیه درباره برجام نیز خاطر نشان  کردند: جمهوری اسلامی ایران درخصوص برجام موضعی را خواهد گرفت که به نفع منافع و عزت کشور و ملت باشد.ایشان افزودند: اگرچه امریکایی‌ها فعلاً درباره ایران، مسائل موشکی و مسائل منطقه را مطرح می کنند اما مسئله آنها با جمهوری اسلامی ایران فراتر از این مسائل است.رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند:
 امریکایی‌ها ۴۰ سال است که می خواهند ریشه جمهوری اسلامی ایران را بِکَنند اما ما در این مدت، بیش از چهل برابر رشده کرده ایم که همین ایستادگی جمهوری اسلامی و موفقیت های آن، یک نمونه موفق دیگر از مهار امریکا است.سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار رییس جمهوری ترکیه و همچنین  رییس جمهوری روسیه بیانگرواقعیت ها ؛ فرصت ها ونیازهای کنونی منطقه  است .اما  بهره گرفتن از فرصت های موجود  بخصوص در مقاطع  حساس و سرنوشت ساز مانند وضعیت فعلی منطقه  نیازمند تعاملی چند جانبه است.

تجربه همکاری راهبردی ایران ؛ روسیه و ترکیه در قضایای مقابله با داعش و تروریسم  در سوریه و نشست سه جانبه روز جمعه روسای جمهوری ایران ، روسیه و ترکیه در تهران نشان داد که در این همگرایی قدرتی فزاینده نهفته است که با بکار گیری ان می توان بر بسیاری مشکلات غلبه  کرد و در مقابل فشارها و تهدید های مشترک ایستاد.  یکی از فرصت های قابل  توجه در این زمینه استفاده از  ظرفیت ها و توانمندی های ایران و کشورهای همسایه از جمله ترکیه و روسیه برای  مقابله با  تهدید هایی است  که متوجه ثبات جمعی و حتی اقتصاد کشورهای منطقه است.

با تاکید بر همین نکته است که رهبر انقلاب ،تحریم ایران، روسیه و ترکیه از جانب امریکا را یک نقطه اشتراک بسیار قوی برای گسترش همکاری‌ها دانستند و افزودند: جمهوری اسلامی ایران و روسیه باید ضمن گسترش همکاری‌های سیاسی و اقتصادی، توافق های انجام گرفته در نشست تهران را با جدیت پیگیری کنند.

ایشان خاطر نشان کردند  ؛یکی از مواردی که دو طرف می توانند با یکدیگر همکاری داشته باشند، مهار امریکا است،زیرا امریکا یک خطر برای بشریت است و امکان مهار آن نیز وجود دارد.

«محسن پاک آیین» سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان با تاکید براهمیت  همکاری های سه جانبه ایران، ترکیه و روسیه درخصوص اقتصاد ومسائل منطقه معتقد است :

چنین نشست هایی که تصویری مثبت از اشتراکات روسیه، ترکیه و ایران ارایه می دهد، نویدبخش تقویت همگرایی های منطقه ای است و می تواند رویکردهای یکجانه گرایانه آمریکا را نیز به چالش بکشد.

از این دید گاه سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار رییس جمهوری ترکیه و همچنین رییس جمهوری روسیه نشان دهنده اهمیت استراتژیک و راهبردی بودن همگرایی سه کشور درمجموعه مسایل سیاسی ؛نظامی و اقتصادی در منطقه است.