سنبله 25, 1397 14:32 Asia/Kabul

هرچه در زمینه توسعه راه های هوایی افغانستان و کمک به فعالان در این عرصه کار شود، امکان ارایه خدمات بهتر در این بخش بیشتر فراهم می شود

کارشناس و فعال حوزه هوانوردی گفت: هرچه در زمینه توسعه راه های هوایی افغانستان، کمک به فعالان در این عرصه و ایجاد تسهیلات در این زمینه کار شود، امکان ارایه خدمات بهتر در این بخش و تسهیل روابط تجاری میان شهرها بیشتر فراهم می شود.

عبدالواحد احمد یار در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: با توجه به اینکه در حال حاضر راه های ارتباطی شهرهای بزرگ در داخل افغانستان از امنیت لازم برخوردار نیست، بهترین گزینه استفاده از راه های هوایی است.

وی تصریح کرد: بسیاری از راه های زمینی بین شهرهای بزرگ دچار مشکل است و تاجران نمی توانند از این راه ها استفاده کنند بنابراین هرچه تسهیلات در خصوص راه های هوایی بیشتر شود روابط تجاری بین شهرها هم تسهیل می شود.

این فعال بخش خصوصی هوانوردی اظهار امیدواری کرد که بخش های خصوصی بیشتر برای سرمایه گذاری در این بخش ترغیب شوند و دولت افغانستان هم حمایت بیشتری از آن ها و شرکت های هوایی داشته باشد.

به گفته احمد یار طی سال های گذشته حدود ده شرکت هوایی خصوصی در افغانستان تاسیس شد اما به جز "کام ایر" و "آریانا" دیگران نتوانستند ادامه کار دهند و در حال حاضر بیشترین بار خدمات هوایی روی آن هاست.

وی با بیان اینکه چالش اصلی شرکت های هوایی خصوصی در افغانستان نبود همکاری و حمایت از سوی حکومت است، عنوان کرد: هوانوردی و صنعت توریزم در افغانستان بسیار ضعیف است و توجهی به آن نمی شود و این در حالی است که کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه به دنبال تقویت صنعت توریزم و هوانوردی خود هستند و امروز توریزم یکی از بهترین بازارها را در دنیا دارد.

احمدیار اظهار کرد: جدای از اینکه از این صنایع حمایت نمی شود مالیات های زیاد هم بر آن ها وضع می شود و قوانین منسجم و شفافی هم در این زمینه وجود ندارد ضمن اینکه مرکز تصمیم گیری مشخصی نیز در این خصوص وجود ندارد و توسعه نیافتن فرودگاه ها هم بر مشکلات می افزاید.

وی اضافه کرد: از آنجایی که افغانستان راه دریایی ندارد، راه هوایی آن می تواند منبع خوبی برای توسعه و درآمد باشد، در صورتی که پروازها بین شهرها زیاد شود حتی می تواند در جذب توریست ها هم کمک کند.

 

کلیدواژه