انتظار پاکستان از آمریکا در قبال کمک به تامین امنیت افغانستان
(last modified Tue, 02 Oct 2018 07:30:07 GMT )
میزان 10, 1397 12:00 Asia/Kabul
  • انتظار پاکستان از آمریکا در قبال کمک به تامین امنیت افغانستان

وزیر امور خارجه پاکستان گفت، اسلام‌آباد در برابر حمایت از طرح دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در افغانستان خواستار همکاری واشنگتن برای تامین امنیت مرز پاکستان با هند است.

«شاه محمود قریشی» با اشاره به تقویت روابط دهلی نو و واشنگتن نیز گفت، هند شریک استراتژیک آمریکا است و پاکستان هیچ مشکلی با این موضوع ندارد.

وی تصریح کرد،اگر آمریکا می‌خواهد که پاکستان به تامین امنیت افغانستان کمک کند،کاخ سفید باید   مانع از فشارهای هند براسلام آباد بشود.

اظهارات وزیر خارجه پاکستان درباره انتظاراین کشورازآمریکا در قبال همکاری اسلام آباد در روند تامین ثبات و امنیت در افغانستان،نشان می دهد که دولت جدید پاکستان حاضر به تداوم همکاری با کاخ سفید در چارچوب های گذشته نیست.

در دولت های پیشین پاکستان،توقع این بود که درازای همکاری این کشور در مبارزه با تروریسم یا برقراری صلح ازطریق کمک به احیای گفتگوها با گروه های مسلح مخالف دولت کابل،دولت آمریکا همچنان به حمایت های مالی خود از اسلام آباد ادامه دهد و فناورهای نوین نظامی  و تجهیزات پیشرفته را دراختیارارتش پاکستان قرار دهد.   

ازحدود پنج سال گذشته تاکنون با تشدید تنش درروابط آمریکا و پاکستان،کمک های مالی و نظامی کاخ سفید به اسلام آباد کاهش قابل توجهی پیدا کرده وهمین مسئله موجب شده تا همکاری های دو جانبه و منطقه ای آنان به پایین ترین سطح خود برسد.

 با روی کار آمدن ترامپ در آمریکا تنش های واشنگتن و اسلام آباد به طور فزاینده ای افزایش یافت.

رئیس جمهوری آمریکا دراولین پیام توئیتری خود در سال نو میلادی (2018) پاکستان را آماج حملات لفظی خود قرار داد.

وی در توئیتر نوشت،آمریکا کورکورانه بیش از۳۳ میلیارد دلاردر۱۵ سال اخیر به پاکستان کمک کرده است؛ درحالیکه آن ها چیزی جز دروغ و فریب به ما نداده و رهبران ما را احمق پنداشته اند.

 با توجه به این که به تازگی هم دولت آمریکا از تعلیق کمک 300 میلیون دلاری به پاکستان خبر داد،دولت این کشور به این نتیجه رسیده که دوران همکاری با کاخ سفید در جنگ افغانستان در ازای دریافت کمک مالی به اتمام رسیده و باید این رویکرد تغییر پیدا کند.

برمبنای همین ملاحظه است که وزیر خارجه پاکستان از آمریکا خواسته درازای همکاری آن کشور به مسئله کمک به تامین امنیت افغانستان، مانع ازفشارهای هند براسلام آباد بشود.به خصوص آنکه هند ،پاکستان را به حمایت تروریسم و براه انداختن جنگ نیابتی در آن کشور متهم می کند.   

بر اساس مواضع مقامات مختلف سیاسی و نظامی آمریکا،نقش پاکستان در جنگ و صلح در افغانستان حیاتی است و همین مسئله موجب شده تا مقامات اسلام آباد برنامه ای را طراحی کنند که طبق آن کاخ سفید برای جلب همکاری پاکستان در تحولات افغانستان مجبور به ارائه امتیازاتی باشد که تعدیل فشارهای سیاسی هند بر پاکستان یکی از این مطالبات است.

البته پاکستان برای وادار کردن آمریکا به تحقق مطالبات آن کشوردر ازای همکاری در جنگ افغانستان،توسعه همکاری با چین و روسیه که رقبای جدی کاخ سفید محسوب می شوند را در دستور کار قرار داده است.

"احمد سعیدی" کارشناس مسائل سیاسی می گوید، هدف پاکستان این است که به آمریکا نشان بدهد اگر شما با ما سازش ندارید ونیازمندی های ما را برآورده نمی سازید مامجبور هستیم با حریفان شما(روسیه و چین) دوستی کنیم.

 دولت جدید پاکستان امیدوار است در طرح پیشنهادی همکاری با آمریکا در جنگ افغانستان،بخشی از دغدغه های سیاسی و امنیتی اسلام آباد درمناسبات پر تنش با هند کاهش پیدا کند.