میزان 10, 1397 15:00 Asia/Kabul

حکومت افغانستان باید برای تعیین وضعیت کوچی ها (عشایر) در این کشور اقدام اساسی و عملی کند

کارشناس افغان گفت: حکومت افغانستان باید برای تعیین وضعیت کوچی ها (عشایر) در این کشور برنامه ریزی و اقدام اساسی و عملی داشته باشد.

عبدالسمیع دره ای در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به اظهارات محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در مورد کوچی ها و بیجا شدگان داخلی و ضرورت بهبود وضعیت آنان اظهار داشت:  مساله کوچی ها و موضوعات مربوط به آن ها در افغانستان گاهی مشکل ساز می شود اما این مشکلات بیشتر ساخته و پرداخته تعدادی از دولتمردان است.

پیشتر محمد‌اشرف غنی رئیس‌جمهور افغانستان در جلسه شورای عالی کوچی‌ها و بیجاشد‌گان داخلی ضمن تاکید براینکه کوچی‌ها و بیجاشدگان داخلی ضرورت به یک کد بودجه ای واضح دارند خاطرنشان کرد که قانون اساسی باید در رابطه با اسکان کوچی‌ها، عملی شود.

به گفته دره ای تعدادی از دولتمردان به جای اینکه به مشکل کوچی ها رسیدگی کنند همواره بحران آفرینی و از آن سوء استفاده می کنند، درگیری هایی که برخی اوقات در مناطق مختلف بین کوچی ها و ساکنان محلی بر سر چراگاه یا مسایل دیگر صورت می گیرد، بیشتر از سوی همین دولتمردان سازماندهی می شود تا از این وضعیت به نفع خود سوء استفاده کنند و حتی طالبان چنین برنامه هایی را پیش برده و از آن سوء استفاده می کنند.

این کارشناس سیاسی اظهار کرد: در حال حاضر راه حل مشکلات از این ناحیه آن است که حکومت برای کوچی ها در همان مناطقی که به آسانی و بدون مشکل می توانند رفت و آمد کنند، سهولت هایی ایجاد کند و تلاش هایی هم برای سکونت آن ها انجام شود. بسیاری از کسانی که نام کوچی را با خود دارند از سرمایه دارترین افراد در کشور هستند و مناصب بالایی هم در ارگ، پارلمان و سایر ارگان ها دارند.

وی اضافه کرد: منسوب بودن به کوچی ها برای بسیاری از سیاستمداران و دولتمردان در افغانستان به ابزار کار تبدیل شده و گاهی هم طالبان از همین نسبت به نفع خود و فعالیت های خود سوء استفاده می کنند.

 

کلیدواژه