توافق صلح حکومت وحدت ملی و حزب اسلامی افغانستان نتایج خوبی درپی خواهد داشت
(last modified 1395-06-30T10:31:22+00:00 )
سنبله 30, 1395 15:01 Asia/Kabul

توافق صلح بین حکومت وحدت ملی و حزب اسلامی افغانستان در صورتی که سران حزب اسلامی با حکومت همکاری کنند نتایج مثبتی خواهد داشت

کارشناس سیاسی – فرهنگی افغان گفت: توافق صلح بین حکومت وحدت ملی و حزب اسلامی افغانستان در صورتی که سران حزب اسلامی خواسته های غیر منطقی خود را کنار بگذارند و با حکومت همکاری کنند نتایج خوبی درپی خواهد داشت.

داکتر سید وحید ظهوری حسینی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: قضیه صلح گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان با دولت های این کشور یک برنامه طولانی است و حتی به زمان تشکیل حکومت مجاهدین و سمت های دولتی بر می گردد که به دنبال آن بود.

عضو موسس بنیاد علمی-فرهنگی کوثر افزود: اخیراً هم با روابط و مناسبات منطقه ای که ایجاد شده گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی به نحوی ملزم شده که با دولت افغانستان کنار بیاید، اما با توجه به باج خواهی هایی که وی دارد بسیاری و از جمله عبدالله عبدالله رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی مخالف چنین صلحی با او بودند.

وی همچنان خاطرنشان کرد: از سوی دیگر دولت افغانستان هم آنقدر قدرتمند نیست که بتواند با تمام مخالفین مقابله کند بنابر این اگر حزبی مانند حزب اسلامی بتواند در کنار دولت قرار بگیرد بهتر است از اینکه در برابر این دولت باشد زیرا از تعداد دشمنان کاسته می شود و به بهبود اوضاع کمک می کند.

به گفته ظهوری حسینی در صورتی که اعضای حزب اسلامی افغانستان صادقانه وارد عمل شوند و از باج خواهی ها و خواسته های غیر منطقی خود صرفنظر کنند پیوستن این حزب به دولت نتایج خوبی درپی خواهد داشت.

این فعال فرهنگی افغان با اشاره به مخالفت عبدالرب رسول سیاف از رهبران سابق جهادی با توافق صلح حزب اسلامی و حکومت وحدت ملی افغانستان گفت: در زمان جهاد افرادی مانند سیاف و گلبدین حکمتیار از کسانی بودند که اتحاد برخی از احزاب را در پاکستان ایجاد کردند و باهم همکاری داشتند اما اکنون روی کار آمدن حکمتیار می تواند موقعیت افرادی مانند سیاف را به خطر بیندازد از اینرو این مخالفت ها جنبه شخصی و گروهی دارد و به نفع ملت افغانستان نیست.

این کارشناس افغان بیان داشت: به هر صورت به نظر می رسد که توافق بین حزب اسلامی و حکومت وحدت ملی افغانستان نهایی شود اما اینکه همکاری ها به چه شکل خواهد بود هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد ضمن اینکه موقعیت حکومت وحدت ملی افغانستان هم متزلزل است.

وی اضافه کرد: با وجود همه این ها اگر حزب اسلامی و حکومت وحدت ملی افغانستان باهم همکاری کنند نتایج مثبتی را درپی خواهد داشت.

 

کلیدواژه