امریکا دیگر نمی تواند سیاست دوگانه خود را در قبال مساله صلح افغانستان ادامه دهد
(last modified 1397-07-22T11:34:46+00:00 )
میزان 22, 1397 16:04 Asia/Kabul

دولت امریکا به این نتیجه رسیده که بیش از این نمی تواند سیاست دوگانه خود را در قبال مساله صلح افغانستان ادامه دهد از همین رو رویکردهای تازه ای را در پیش گرفته است

به نظر می رسد دولت امریکا به این نتیجه رسیده که بیش از این نمی تواند سیاست دوگانه خود را در قبال مساله صلح افغانستان ادامه دهد از همین رو رویکردهای تازه ای را در پیش گرفته است.

دکتر سید قاسم مظفری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: طی هفده سال گذشته هیچ گونه عملکرد صادقانه ای را از سوی پاکستان در رابطه با تامین صلح و امنیت در افغانستان و دست برداشتن اسلام آباد از حمایت طالبان شاهد نبوده ایم. اکنون به نظر می رسد که امریکایی ها به این نتیجه رسیده اند که دیگر نمی توان با مساله صلح در افغانستان بازی کرد و اگر در این زمینه فکر اساسی نکند طالبان که اکنون چند دسته شده اند ممکن است از این پس خلاف خواست امریکایی ها عمل کنند. وی افزود: بنابراین امریکا تلاش می کند با فشار بر پاکستان طالبان را پای میز مذاکره بکشاند و به سیاست های استعماری و استثماری خود در افغانستان ادامه دهد.

این کارشناس سیاسی با اشاره به تعیین زلمی خلیلزاد از سوی دولت امریکا به عنوان نماینده آن کشور در امور صلح افغانستان عنوان کرد: از آنجایی که آقای خلیلزاد یک چهره کاملاً ضد پاکستانی است و افغانی الاصل نیز می باشد ممکن است با دلسوزی بیشتری در زمینه صلح افغانستان کار کند زیرا ادامه این روند و جنگی که جریان دارد دیگر به صلاح امریکا هم نیست.

به گفته مظفری اکنون مردم افغانستان سیاست های دوگانه امریکا در مورد قضایای این کشور را درک می کنند از اینرو به نظر می رسد خلیلزاد تلاش خواهد کرد که در زمینه برقراری صلح در افغانستان و کشاندن طالبان پای میز مذاکره از طریق فشار بر پاکستان و عربستان کار کند.

این تحلیلگر سیاسی اظهار کرد: در صورتی که امریکایی ها صادقانه خواستار برقراری صلح در افغانستان باشند و همانگونه که ترامپ ادعا کرده فشارهای لازم از سوی واشنگتن و هم پیمانانش بر پاکستان به خاطر حمایت از طالبان وارد شود پاکستان هم توان مقاومت در برابر امریکا را ندارد.

وی با بیان اینکه امریکا می تواند از طریق گروه های مخالف حکومت پاکستان وضعیت آشفته آن کشور را آشفته تر کند گفت: تا کنون این فشارهای لازم بر پاکستان وارد نشده اما به نظر می رسد که اکنون سیاست امریکا در این خصوص بویژه با فرستادن زلمی خلیلزاد تا حدی تغییر کرده است.

 

کلیدواژه