میزان 26, 1397 13:02 Asia/Kabul
  • رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار نخبگان علمی: تصویرسازی غلط از اوضاع ایران مهمترین دستور کار امروز دشمن

حضرت آیت الله خامنه ای رهبرمعظم انقلاب اسلامی صبح روز چهارشنبه در دیدار با بیش از دو هزار نفر از نخبگان جوان و استعدادهای برتر علمی، تلاش و فعالیت دهها هزار نخبه در سراسر ایران را ترسیم‌کننده تصویری امید بخش و واقعی از کشور خواندند.

رهبر معظم انقلاب با اشاره به نقش و تأثیرگذاری نخبگان جوان در برنامه ریزی صحیح برای آینده؛ تصویرسازی غلط و منفی و ناامید کننده از اوضاع ایران را مهمترین دستور کار امروز دشمن دانستند وتاکید کردند؛ اما به فضل الهی، تصویر واقعی کشور در مجموع، نقطه مقابل تصویرسازی نظام سلطه است. حضرت آیت الله خامنه ای، همچنین منابع انسانی خوب و نخبه متحرک و پیش‌رونده را یک گنجینه و ثروت عظیم خواندند و تأکید کردند: این ثروت همانند هر گنجینه دیگری در معرض طمع و چپاول نظام سلطه است تا ضمن آنکه از این ثروت برای خود بهره می برد، درخصوص علم و فناوری یعنی داشته های ثروت آفرین و قدرت آفرین نیز انحصار ایجاد کند. انحصار علم و فناوری های پیشرفته در قرن حاضر به  یکی از ابزارهای مهم دشمنان برای سیطره بر ملت ها تبدیل شده است. آمریکا در تمامی سال های گذشته از اهرم های فشار از جمله تحریم های علمی و فناوری علیه ایران استفاده کرد تا ایران را منزوی و وابسته کند. اکنون نیز هدف امریکا جلوگیری از پیشرفت و رشد علمی ایران است. آنگونه که رهبر معظم انقلاب  خاطر نشان کردند؛یکی ازعرصه‌های تأثیرگذاری نخبگان کشور «ایفای نقش در شکستن مرزهای جهانیِ دانش» است.

رهبر معظم انقلاب چند روز پیش از این نیز در فراخوان تکمیل الگوی پیشرفت ایران در ۵۰ سال آینده با اشاره ضرروت توسعه و  پیشرفت علمی  تصریح کردند، این حرکت باید به نحوی باشد که ایران  تا سال ۱۴۴۴  در میان پنج کشور پیشرفته جهان در تولید اندیشه، علم و فناوری جای گیرد.

 بی تردید  حرکت در این  مسیر  سخت و دشوار است  اما  با وجود جوانان با استعداد و رویش چشمگیر نخبگان  در بین جوانان می توان مرزهای اکتشاف و دانش جهانی را توسعه داد. امروزبا وجود تحریم ها و انحصار گری قدرت های جهانی در عرصه علم و دانش  نام ایران در بسیاری از علوم راهبردی در کنار کشورهای برتر جهان قرار گرفته است.

براساس گزارش مؤسسه نیچر ایندکس که در  24 ژانویه 2018 (4دلو 1396) میلادی انتشار یافت، جمهوری اسلامی ایران در دهه گذشته با 22 درصد نرخ رشد سالانه در مقایسه با سایر کشورهای جهان، بزرگترین جهش علمی را در حوزه‌‏های علوم و فنی مهندسی داشته و مقام نخست را در حوزه‌های علوم و فنی و مهندسی در سطح جهان کسب کرده است. براساس داده های موجود در پایگاه استنادی Scopus، که یکی از پایگاههای سنجش رشد علمی در کشورهای جهان است؛ جمهوری اسلامی ایران مقام 16 تولید علم جهان را در اختیار دارد.  

 ریچارد استون دبیر بین‌الملل مجله ساینس در این  باره  می گوید: 

"....من با جامعه علمی ایران آشنا هستم و باید بگویم با وجود تحریم هایی که ایران زیر فشار آن تاب آورده است، جامعه علمی ایران در غلبه بر محدودیت ها، خلاقیت و انعطاف فوق العاده زیادی از خود نشان داده و رقابت پذیری اش را درجامعه علمی جهانی حفظ کرده است."

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی  یکسال قبل نیز  در بیاناتی در دیدار صدها نفر از نخبگان جوان و استعدادهای برتر علمی، با استناد به ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ی کشور، بستر پیشرفت علمی و فناوری را مهیا دانستند و خاطرنشان کردند: " نباید به این حد از پیشرفت قانع بود، زیرا تا رسیدن به نقطه‌ی مطلوب فاصله‌ی زیادی داریم."

امروز هم با وجود انکه سهم ایران در تولید علم در دنیا به حدود دو درصد رسیده است، اما سخن رهبر معظم انقلاب تاکید بر این مهم است که به این حد نیز نباید قانع بود.