حضور گسترده و پرشور مردم در انتخابات پارلمانی افغانستان با وجود تهدیدات و کمبودها
(last modified 1397-07-29T11:34:10+00:00 )
میزان 29, 1397 16:04 Asia/Kabul

با وجود تهدیدات امنیتی و کمبودهای کمیسیون انتخابات، مردم حضور گسترده و پرشوری در انتخابات پارلمانی افغانستان داشتند

کارشناس سیاسی افغان گفت: با وجود تهدیدات امنیتی و کمبودهای کمیسیون انتخابات، مردم حضور گسترده و پرشوری در انتخابات پارلمانی افغانستان داشتند.

اکبر جاهد در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: این حضور پرشور مردم افغانستان پای صندوق های رای نشان از شعور سیاسی بالا و بلوغ فکری آن ها دارد که ارزش سیستم انتخاباتی را می دانند، آنان وظیفه خود را انجام دادند و این وظیفه شناسی جای قدردانی دارد.

وی افزود: مشکلاتی هم از سوی کمیسیون مستقل انتخابات و مراکز رای گیری وجود داشت و مشکلاتی نیز در جریان رای گیری رونما شد، ظرفیت پایین کمیسیون انتخابات و دیر رسیدن دستگاه های سیستم بایومتریک یا شناسایی الکترونیک و کارمندان انتخاباتی هم آموزش لازم را برای استفاده از این دستگاه ها ندیده بودند که مایه تاثر و تاسف مردم شد.

این کارشناس سیاسی یادآور شد که افغانستان در شرایط حساسی قرار دارد و برگزاری انتخابات ایده آل بسیار مشکل است اما ضعف مدیریت در کمیسیون انتخابات و نبود ظرفیت لازم از مشکلات اساسی بود که مردم آن را احساس کردند و در صورتی که کمیسیون انتخابات اصلاحات لازم را تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آینده اعمال نکند روند انتخابات، دمکراسی و مردم سالاری در افغانستان با چالش های عمده ای روبرو می شود.

به گفته جاهد در انتخابات قبلی هم مشکلات و نقص هایی وجود داشت اما در انتخابات پارلمانی 28 و 29 میزان کمبودها و ضعف ها بیشتر احساس می شد در افغانستان گاهی سیستم ها تابع افراد است و زمانی که افرادی در راس مدیریت انتخابات قرار می گیرند تاثیرات خود را روی سیستم دارند. در انتخابات پارلمانی که دیروز و امروز برگزار شد نیز دست اندرکاران انتخابات از ظرفیت و مدیریت لازم برخوردار نبودند و حکومت افغانستان باید این نقایص را برطرف.

وی در رابطه با بحث شمارش آراء هم گفت همانگونه که در روند رای گیری از شهروندان مشکلات داشتیم احتمال بروز مشکل در مورد شمارش آراء هم وجود دارد که می تواند شامل مشکلات فنی و اداری باشد ضمن اینکه لیست های رای دهندگان هم قبل از برگزاری انتخابات اعلام نشد تا مشخص شود در هر یک از مراکز رای گیری چه تعداد رای دهنده می توانند مراجعه کنند که این خود زمینه را برای تقلب فراهم می کند.

 

کلیدواژه