حضور گسترده مردم بویژه زنان در انتخابات پارلمانی افغانستان قابل توجه و مثبت بود
(last modified 1397-08-01T08:37:58+00:00 )
عقرب 01, 1397 13:07 Asia/Kabul

حضور گسترده مردم بویژه زنان در انتخابات پارلمانی افغانستان با توجه به تهدیدات موجود قابل توجه و مثبت بود

فعال اجتماعی-فرهنگی افغان حضور گسترده مردم بویژه زنان را در انتخابات پارلمانی افغانستان با توجه به تهدیدات موجود قابل توجه و مثبت خواند.

سیمین حسن زاده در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: در انتخابات پارلمانی افغانستان که پشت سر گذاشتیم حضور گسترده مردم عزیز افغانستان قابل توجه بود که با وجود همه تهدیدات و بی باوری هایی که نسبت به پارلمان ها و نمایندگان قبلی داشتند پای صندوق های رای حاضر شدند.

وی افزود: مردم با یک تصمیم قاطع و اراده محکم برای ایجاد تغییر در سرنوشت خود سهیم شدند و در این میان حضور پر رنگ زنان نشان دهنده آن است که زنان افغان با درک مسوولیت ملی و نقش سازنده شان در تغییر سرنوشت خود و مدیریت و اداره پای صندوق های رای حضور پیدا کردند.

این حقوقدان افغان در عین حال عنوان کرد: اما از سوی دیگر مشکلات و نواقص زیادی، هم از لحاظ فنی و هم از لحاظ محتوایی در کار کمیسیون انتخابات وجود داشت و روند انتخابات آنگونه که باید، مدیریت نشد. حسن زاده که از نامزدهای انتخابات پارلمانی افغانستان بود گفت: یکی از نواقص، آغاز به کار دیر هنگام مراکز رای دهی در روز انتخابات بود که زمان زیادی از دست رفت و به دلیل ازدحام ناشی از آن تعداد زیادی از مردم بدون اینکه آرای خود را به صندوق ها بیندازند به خانه های خود بازگشتند.

این استاد دانشگاه در کابل اظهار کرد: از سوی دیگر مواد ضروری در زمان لازم به مراکز رای گیری ارسال نشد و کم کاری ها سبب شد که بایومتریک یا شناسایی الکترونیک رای دهندگان هم بصورت دقیق و کامل انجام نشود و آنگونه که قبلاً در مورد شفافیت انتخابات تاکید شده بود عملی نشد.

وی اضافه کرد: در برخی از مراکز رای دهندگان با استفاده از سیستم بایومتریک آرای خود را به صندوق ها ریختند و در برخی مراکز هم از این سیستم ها استفاده نشد که این مساله سبب ابهام در شفافیت روند انتخابات می شود.

 

کلیدواژه