نشست مسکو می تواند زمینه های یافتن راه حل های مناسب برای صلح را فراهم کند
(last modified 1397-08-19T13:13:54+00:00 )
عقرب 19, 1397 17:43 Asia/Kabul
  • نشست مسکو می تواند زمینه های یافتن راه حل های مناسب برای صلح را فراهم کند

نشستن نمایندگان شورای عالی صلح افغانستان با نمایندگان طالبان در مسکو می تواند زمینه های یافتن راه حل های مناسب برای صلح را فراهم کند

کارشناس سیاسی افغان گفت: نشستن نمایندگان شورای عالی صلح افغانستان با نمایندگان طالبان پشت یک میز در نشست مسکو می تواند زمینه های گفت و گوهای بعدی در رابطه با صلح و یافتن راه حل های مناسب برای آن را فراهم کند.

محمد هاشم فصیحی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در رابطه با نشست صلح مسکو که با حضور هیاتی از شورای عالی صلح افغانستان، نمایندگان طالبان و کشورهای همسایه و برخی دیگر از کشورها برگزار شد، اظهار داشت: این نشست می تواند گام مثبتی تلقی شود زیرا نمایندگان شورای عالی صلح افغانستان از نزدیک با نمایندگان طلبان و خواسته های آنان روبرو شدند.

وی افزود: در این نشست ها طرفین بصورت مستقیم متوجه می شوند که طرف مقابل چه خواسته هایی دارد و چه راهکارهایی برای صلح سراغ دارد. همچنان این امکان وجود دارد که در حاشیه نشست و در دیدارهایی که طرفین دارند در رابطه با صلح و راهکارهای برقراری آن تبادل نظر کنند.

به گفته این کارشناس سیاسی یک مشکل عمده این است که نه طالبان کاملاً مستقل هستند و نه حکومت افغانستان از استقلال لازم برخوردارند به همین دلیل نمی توانند دیدگاه های حامیان خود را نادیده بگیرند، اما با وجود این، در نشست مسکو حداقل زمینه گفت و گو بین دو طرف به گونه ای فراهم شده و ممکن است با زمینه ای که در روسیه فراهم شده طرفین در حواشی جلسات رسمی، به برخی توافقات مطلوب دست پیدا کنند.

مظفری با اشاره به شرکت نکردن نماینده ای از حکومت افغانستان در نشست مسکو که وزارت خارجه دلیل آن را حضور نمایندگان طالبان در این نشست خوانده عنوان کرد: با نیاز شدیدی که مردم افغانستان به صلح دارند در صورتی که دری از جایی برای این موضوع باز می شود حکومت افغانستان نباید تعلل کند، البته این تعلل ها چه از طرف حکومت افغانستان و چه از سوی طالبان به خاطر توجه به خواسته ها و شرایط حامیانشان نیز می باشد.

وی اضافه کرد: این مردم افغانستان هستند که آسیب این تعلل ها را می بینند، ما با گذشت هر روز شاهد ویرانی زیرساخت های کشور و عقب ماندگی هستیم و هر روز و هر فرصتی را که از دست بدهیم غیر قابل جبران است.

 

کلیدواژه