عقرب 29, 1397 11:06 Asia/Kabul

وضعیت سیاسی- امنیتی افغانستان با دخالت عوامل داخلی و بیرونی دچار پیچیدگی های خاصی شده که پیش بینی اوضاع را مشکل کرده است

کارشناس و فعال سیاسی-فرهنگی افغان گفت: وضعیت سیاسی- امنیتی افغانستان با دخالت عوامل داخلی و بیرونی دچار پیچیدگی های خاصی شده که پیش بینی اوضاع را مشکل کرده است.

محمد مختاری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری تصریح کرد: از یکسو شاهد تحرکات مشکوک طالبان در نقاط مختلف هستیم، بویژه در مناطقی که آرام بوده و میانه طالبان با مردم چندان دچار مشکل نبوده است. از طرف نماینده امریکا در امور صلح افغانستان پیشنهاد تعویق زمان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، جدی گرفتن برنامه صلح طالبان و سهیم کردن آن ها در قدرت سیاسی افغانستان را مطرح کرده و رئیس جمهور غنی هم به تازگی مسئله بورد مشورتی صلح را مطرح کرده است.

وی افزود: ائتلاف هایی که طی چند ماه گذشته از سوی احزاب و جریان های سیاسی شکل گرفت و انتظار می رفت که بتوانند نامزدهای برجسته ای برای انتخابات ریاست جمهوری معرفی کنند دچار فرسایش و پراکندگی شده اند.

این کارشناس سیاسی با اشاره به نشست اخیر حزب جمعیت اسلامی و تاکید بر اتحاد و یکپارچگی اعضای این حزب و انتخاب نامزد واحد برای انتخابات ریاست جمهوری هم گفت: حزب جمعیت اسلامی از احزاب پرقدرت در افغانستان است و به لحاظ تعداد اعضا و به لحاظ سیاسی جایگاه خاصی دارد، البته این نشست ها تاکنون نتایج مطلوب و ملموسی نداشته است.

مختاری همچنان یادآور شد که رقابت های شدید امریکا و روسیه هم در قضایای افغانستان بی تاثیر نیست و به نظر می رسد تیم هایی که تشکیل می شود و نشست هایی که برگزار می شود هم بی ارتباط به این رقابت ها نیست.

وی اظهار داشت: به هر صورت انتظار مردم افغانستان این است که چنین نشست هایی به یک وحدت نظر و اجماع ملی منجر شود اما در شرایط کنونی نشانه هایی از این مسئله مشاهده نمی شود.

این کارشناس افغان در مورد توافقی که بین حزب جمعیت اسلامی و ارگ ریاست جمهوری افغانستان صورت گرفت و در پی آن عطا محمد نور پذیرفت که سمت خود به عنوان والی بلخ را ترک کند گفت: به این توافقات و وعده ها کمتر توجه می شود، ضمن اینکه اختلافات بین حزب جمعیت اسلامی و ارگ ریاست جمهوری و همچنان میان سران حکومت وحدت ملی شدید است.

 

کلیدواژه