دو ملت بزرگ ایران و افغانستان در طول تاریخ روابط نیکی باهم داشته و دارند
(last modified 1397-09-03T10:55:58+00:00 )
قوس 03, 1397 15:25 Asia/Kabul

دو ملت بزرگ ایران و افغانستان از روابط دیرینه ای در طول تاریخ برخوردار بوده و هر دو در راستای پویایی و اقتدار دین مبین اسلام فعالیت کرده و روابط نیکی باهم داشته و دارند

نماینده مجلس شورای اسلامی ایران تاکید کرد: دو ملت بزرگ ایران و افغانستان از روابط دیرینه ای در طول تاریخ برخوردار بوده و هر دو در راستای پویایی و اقتدار دین مبین اسلام فعالیت کرده و روابط نیکی باهم داشته و دارند.

رضا شیران خراسانی با حضور در استودیو رادیو دری صدا و سیمای مرکز خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار این رادیو ضمن تبریک هفته وحدت گفت: این روابط مخصوصاً میان مردمان ولایات همجوار خراسان رضوی و هرات مشهودتر است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ایران اظهار داشت: ظرفیت های مختلفی در افغانستان وجود دارد که ملت ایران از آن بهره می برد و ظرفیت های مختلفی هم در ایران و خراسان رضوی وجود دارد که ملت افغانستان از آن استفاده می کند.

وی افزود: استان خراسان رضوی در بخش مواد غذایی از قطب های صنعتی ایران به شمار می رود، نزدیکی مسافت خراسان رضوی و هرات هم توجیه اقتصادی فعالیت های تجاری را بیشتر می کند، در حوزه کارهای آموزشی، فرهنگی و بهداشتی - درمانی هم امکان همکاری های خوبی وجود دارد.

به گفته شیران خراسانی در حوزه تجارت نفت و مواد سوختی هم می توانیم همکاری های بسیار خوبی داشته باشیم چنانکه اخیراً نفت ایران در بورس عرضه می شود و تجار بزرگ افغانستان می توانند از بورس ایران سوخت مورد نیاز مردم افغانستان را خریداری کرده و سطح همکاری ها را افزایش دهند.

وی اضافه کرد: در حوزه صادرات برق ایران به افغانستان هم همکاری های خوبی می تواند صورت بگیرد و در مورد گاز هم اگر طرف افغانستانی بتواند کار انتقال را انجام دهد آمادگی کامل برای گازرسانی به استان هرات افغانستان از سوی جمهوری اسلامی ایران وجود دارد، ضمن اینکه در رابطه با استخراج سنگ های معدنی هم ایران تجارب و امکانات لازم را دارد که در این زمینه همکاری های خوبی می تواند انجام شود.

 

کلیدواژه