آغاز نشست «آستانه یازدهم» درباره بحران سوریه
(last modified 1397-09-07T11:27:18+00:00 )
قوس 07, 1397 15:57 Asia/Kabul
  • نشست «آستانه یازدهم» درباره بحران سوریه
    نشست «آستانه یازدهم» درباره بحران سوریه

یازدهمین دور نشست آستانه درباره بحران سوریه از امروز آغاز و فردا خاتمه می یابد.

نشست های موسوم به «آستانه» از ژانویه 2017 درباره بحران سوریه در پایتخت قزاقستان آغاز و نخستین دور این نشست ها نیز روزهای4 و 5 دلو 1395 برگزار شد. شهر آستانه، پایتخت قزاقستان از ژانویه 2017 تا کنون میزبان 10 دور مذاکرات درباره سوریه بود و تنها دور دهم این مذاکرات روزهای 8 و 9 اسد در شهر سوچی روسیه برگزار شده است.

بازیگران نشست های آستانه شامل سه کشور روسیه، ترکیه و جمهوری اسلامی ایران به عنوان ضامن اجرایی نتایج این نشست، سازمان ملل متحد، هیئت وابسته به دولت سوریه و هیئت های وابسته به گروههای مخالفین سوری هستند. مجموعه این بازیگران در نشست آستانه یازدهم نیز حضور دارند. در همین خصوص، «حیدر توماتوف»، رئیس اداره آسیا در وزارت خارجه قزاقستان گفت تمام شرکت ‌کنندگان از جمله هیئت ‌های کشورهای ضامن یعنی ایران، روسیه و ترکیه و هیئت مخالفان به ریاست «احمد طعمه» و هیئت نظام سوریه به ریاست «بشار جعفری» در نشست یازدهم حضور دارند و ریاست هیئت سازمان ملل را نیز «استفان دی ‌میستورا» برعهده دارد و آمریکا در این مذاکرات نیز حضور ندارد.

دو موضوع در خصوص نشست آستانه یازدهم قابل ذکر است. نخستین موضوع، شکل برگزاری مذاکرات است که طی دو روز انجام خواهد شد. به گفته «حیدر توماتوف» در نخستین روز این مذاکرات، رایزنی ‌های دوجانبه و سه ‌جانبه کارشناسان و در دومین روز نیز نشست عمومی برگزار می شود.

دومین موضوع این دور از مذاکرات آستانه نیز محتوای مذاکرات است که شامل چهار موضوع تقویت توقف درگیری ‌ها، تبادل زندانیان، وضعیت ادلب و روند تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه است. هر یک از این چهار موضوع اهمیت زیادی دارد.

توقف درگیری ها بیش از همه در قالب مناطق کاهش تنش انجام می شود که شکل گیری این مناطق از دستاوردهای مهم و ملموس نشست های آستانه است. به نظر می رسد که در نشست یازدهم نیز شرکت کنندگان بر تقویت مناطق کاهش تنش تاکید خواهند کرد. 

تبادل زندانیان یکی دیگر از محورهای نشست آستانه یازدهم است و در همین راستا انتظار می رود توافقی میان هیئت وابسته به نظام سوریه و هیئت وابسته به گروههای مخالفان شکل گیرد. با این حال، از آنجایی که گروههای مخالف شاهد واگرایی زیادی هستند، اجرایی کردن توافق احتمالی در خصوص تبادل زندانیان می تواند با دشواری هایی مواجه شود.

در حالی که قرار بود عملیات آزادسازی استان ادلب از چند ماه قبل آغاز شود، اما ارتش سوریه و متحدانش این عملیات را به دلیل کارشکنی های بازیگران خارجی هنوز آغاز نکردند. اهمیت عملیات آزادسازی ادلب در این است که با انجام موفقیت آمیز این عملیات، عملاً موضوع تروریسم در سوریه در قالب گروههای سازمان یافته، خاتمه یافته تلقی می شود و این عملیات آخرین عملیات بزرگ علیه تروریستها در سوریه خواهد بود. اگرچه بعید است در نشست کنونی آستانه در خصوص زمان آغاز عملیات ادلب توافق شود، اما وضعیت ادلب در این نشست بررسی می شود.

چهارمین و تا حدود زیادی مهمترین موضوع نشست آستانه یازدهم نیز تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه است که برای هر دو طیف بازیگران سوری (دولت و مخالفین) و همچنین بازیگران خارجی اهمیت زیادی دارد. در نشست های قبلی نیز کمیته قانون اساسی یکی از محورهای گفتگو بود، اما توافقی در این خصوص به دست نیامده بود. به گفته یک مبنع در هیأت روس در نشست کنونی آستانه، روند تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه در این نشست نیز پیشرفت کندی دارد و این امیدواری وجود دارد که فهرست شرکت ‌کنندگان در این کمیته تا پایان سال جاری میلادی مورد توافق قرار گیرد.

نکته پایانی این است که آمریکا و متحدان غربی و عربی آن سعی دارند با کارشکنی مانع موفقیت نشست های آستانه درباره بحران سوریه شوند.

 

کلیدواژه