انتقاد ظریف از موضع امریکا در قبال قطعنامه 2231 شورای امنیت  
(last modified Sun, 16 Dec 2018 06:33:35 GMT )
قوس 25, 1397 11:03 Asia/Kabul
  • انتقاد ظریف از موضع امریکا در قبال قطعنامه 2231 شورای امنیت  

"محمد جواد ظریف"، وزیر امور خارجه ایران در گفت و گو با شبکه خبری الجزیره  ؛ادعای مقام‌های آمریکایی مبنی برنقض قطعنامه 2231 شورای امنیت از جانب ایران را  رد کرد.

وزیر امور خارجه ایران که به منظور شرکت و سخنرانی در نشست بین المللی دوحه * به قطر سفر کرده است ؛در این مصاحبه با بیان اینکه آمریکا با خروج از برجام، به صراحت قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرده است، تاکید کرد آنها  در موقعیتی نیستند که درباره این قطعنامه حرف بزنند.

ظریف با اشاره به اینکه جامعه بین‌المللی می‌خواهد برجام باقی بماند اظهار کرد: آمریکا هر آنچه که توانسته برای تضعیف و از بین بردن برجام انجام داده است،اما جهانیان قلدری آمریکا را نخواهند پذیرفت.

سیاستی که امریکا در منطقه و علیه ایران درپیش گرفته  مبتنی بررویکردهای مداخله جویانه و بحران سازی در منطقه و جهان است. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دو سال قبل در سخنانی در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: در دنیای مبتنی بر جهانی شدن، تحقق امنیت به قیمت ناامنی دیگران، تلاشی غیرواقعی است.

اکنون نیز  وضعیت منطقه در همان مدار قرار دارد و امریکا با  اتهام سازی های موهوم  بدنبال توجیه مداخلاتش در منطقه است.  تصویرسازی های نادرست شاید برای مدتی کوتاه و به صورتی موقت، بتواند اذهان را اهداف واقعی امریکا در منطقه دور کند ، اما این سیاست در نهایت هیچ  کمکی به حل بحران های تحمیل شده بر منطقه  نمی کند. نقش امریکا در این بحران سازی به عنوان عامل اصلیِ  بحران های منطقه قابل کتمان نیست. آمریکا  درحالیکه خود در غرب آسیا دخالت می کند، ایران را به مداخله در امور منطقه متهم می کند .

وزیر امور خارجه ایران در دوحه تصریح کرد: ایران به هر جایی که مستشار نظامی اعزام کرده به درخواست رسمی دولت آن کشور بوده است و ایران تنها زمانی از سوریه خارج می‌شود که دولت این کشور درخواست کند. 

امریکا با اتهام زدن به ایران به زعم خود ساده ترین راه انحراف اذهان از واقعیات را درپیش گرفته است.  

«نوام چامسکی» نظریه‌پرداز آمریکایی در تحلیل این سیاست امریکا می گوید :

"هدف استراتژیک آمریکا  تحکیم ائتلاف در حال توسعه اسرائیل و کشورهای عربی جهت پیوستن آنها به تقابلش با ایران است . زیرا ایران با سلطه‌طلبی آمریکا در منطقه مقابله  و آزادی اسرائیل برای توسل به خشونت را محدود می‌کند".

امریکا برای توجیه مداخلاتش در منطقه توسط برخی کشورهای منطقه بحران می سازد و به این بحران ها دامن می زند.متاسفانه  همسو با این جریان ، برخی از کشورهای عرب حوزه  خلیج فارس با خرید میلیارد ها دلار سلاح   وارد جریان جنگ های نیابتی شده اند که در سوریه و یمن شاهد نتایج  تاسفبار ان هستیم.

ظریف در این زمینه تصریح کرد: عربستان و امارات با تسلیحات وارداتی از آمریکا و انگلیس، یمن را به جهنم تبدیل کرده اند و ده هزار نفر از مردم این کشور به طور مستقیم در حملات هوایی ائتلاف سعودی به یمن کشته شده اند.

سخنان ظریف در دوحه  پیام روشنی دارد . کشورهای منطقه باید تلاش کنند از این چالش ها عبور کنند و به سمت ایجاد ترتیبات امنیتی واقع گرایانه حرکت کنند.حرکتی که  بتواند برمبنای  گفت و گوی منطقه ای و جهانی بر اساس اهداف مشترک ودر جهت امنیت همه ملت ها آغاز گردد.